با وجود فضای شدید امنیتی و بازداشت‌های گسترده، مردم زاهدان بار دیگر به خیابان‌ها آمدند

در روزهای اخیر نیروهای امنیتی سیستان و بلوچستان دست‌کم ۱۱۳ نفر را در این استان بازداشت کرده‌اند. در زاهدان نیز فضای امنیتی شدید بود اما مردم این شهر به روال ۱۳ جمعه گذشته بار دیگر به خیابان‌ها آمدند و شعارهای ضدحکومتی سردادند. امام جمعه زاهدان نیز که گفته می‌شود زیر فشار است، شکنجه بازداشت‌شدگان را محکوم کرد.

جمعه ۱۶ دی‌ماه مردم معترض زاهدان به‌رغم فضای شدید امنیتی و حضور گسترده نیروهای سرکوبگر بار دیگر به خیابان آمدند و دست به تظاهرات زدند. در این تظاهرات هزاران نفر پس از نماز جمعه علیه جمهوری اسلامی و استاندار نظامی تازه منصوب شده سیستان و بلوچستان شعار سر دادند.

«کمپین فعالین بلوچ» در گزارش‌های خود آورده است که از صبح جمعه و حتی از روز قبل ده‌ها خودروی نظامی به‌همراه ده‌ها نیروی نظامی در خیابان خرمشهر و دیگر خیابان‌های زاهدان مستقر شدند و احتمال می‌رفت که سرکوب تازه‌ای در دستور کار نیروهای امنیتی باشد.

روز جمعه معترضان بلوچ در زاهدان شعارهای «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه»، «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر خامنه‌ای»، «حکومت کودک‌کش نمی‌خوایم نمی‌خوایم» و همچنین شعارهای عدالت‌خواهانه‌ای همچون «نه کولبری نه سوخت‌بری، آزادی و برابری»، سر دادند.

زنان بلوچ نیز همچون هفته‌های قبل در تظاهرات حضور داشتند و شعارهای «آزادی»، «زن زندگی آزادی»، «شیعه و سنی باهمند، چشمان خامنه‌ای کورند» و «استاندار داعشی، نمی‌خوایم نمی‌خوایم» سر دادند.

محمد کرمی، از فرماندهان ارشد قرارگاه قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ۴ دی‌ماه جاری به پیشنهاد وزیر کشور و موافقت هیأت دولت ابراهیم رئیسی به‌عنوان استاندار سیستان‌ و بلوچستان‌ منصوب شد. انتصاب این فرمانده سپاه به مقام استاندار سیستان و بلوچستان سه ماه پس از «جمعه خونین» زاهدان و کشتار ده‌ها معترض با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی انجام شد. از زمان انتصاب کرمی سرکوب‌ها در سیستان و بلوچستان نیز افزایش پیدا کرده است.

نیروهای امنیتی در زاهدان از روز دوشنبه ۱۲ دی دست‌کم ۱۱۳ نفر از مردم بلوچ، از جمله شماری از کودکان که بیشتر آن‌ها فاقد شناسنامه هستند را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. نیروهای امنیتی بیشتر این افراد را هنگام بازداشت کتک زدند. کمپین فعالین بلوچ تاکنون هویت ۶۱ تن از بازداشت‌شدگان را احراز کرده است.

در اعتراضات روز جمعه مردم زاهدان همچنین پلاکاردهایی با شعارهای «سکوت ما بردگی است، مقاومت یعنی زندگی»، «از زاهدان تا ایذه، خون از وطن می‌ریزه»، «نه سلطنت نه رهبری، دموکراسی برابری»، «مرگ بر ستمگر، چه شاه باشد چه رهبر»، «نه تاج نه عمامه، آخوند کارش تمامه» در دست داشتند. یکی از معترضان نیز با در دست گرفتن پلاکاردی به زبان‌های مختلف در ایران، خواستار اتحاد برای سرنگونی جمهوری اسلامی شده بود.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۷ ژانویه ۲۰۲۳