سفیر تهران در باکو: نمی‌خواهیم کشورهای همسایه به محل نزاع با اسرائیل تبدیل شوند

سفیر رژیم ایران در جمهوری آذربایجان روز جمعه ۱۶ دی‌ماه در واکنش به مصاحبه اخیر سفیر اسرائیل در باکو گفت که تهران «علاقه‌ای ندارد کشورهای همسایه به محل نزاع با اسرائیل تبدیل شوند».

عباس موسوی، به خبرگزاری امنیتی تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، گفته است: «ما در گفت‌وگوها و مذاکراتی که با مقامات کشور همسایه و دوست جمهوری آذربایجان داریم، نسبت به عواقب حضور و نفوذ اسرائیل در قالب همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی و … به صراحت تذکر داده‌ایم.»

سفیر جمهوری اسلامی در باکو، همچنین در واکنش به اظهارات آقای دیک درباره نظرسنجی‌های انجام شده و «موافقت ۸۰ درصد» از شهروندان آذربایجان با افتتاح سفارت این کشور در اسرائیل افزود: «ملت‌های مسلمان قطعا از رژیم غاصب، جعلی و تروریستی صهیونیستی منزجر هستند.»

جورج دیک، سفیر اسرائیل، در باکو روز پنجشنبه در مصاحبه با وب‌سایت «رپورت» آذربایجان گفته بود که «ایران به دنبال بی‌ثباتی در خاورمیانه، قفقاز و کلا مشکلی برای کل دنیاست».

او افزوده بود: «اما اگر درست نگاه کنیم، بیشتر از کشورهای منطقه، خود مردم ایران قربانی جمهوری اسلامی هستند.»

به گفته این مقام اسرائیلی، حکومت ایران شهروندان خود را به خاطر «ابراز عقیده» اعدام می‌کند، بیش‌ترین شمار اعدامی‌ها در جهان – بعد از چین – را دارد و اعتراضات اخیر را نیز «با خشونت سرکوب کرده و شکنجه‌ها در زندان اوین گویای وضعیت حقوق بشر ایران است».

آقای دیک گفته بود که با نگاه کردن به وضعیت «یمن، سوریه، لبنان و عراق» می‌توان دریافت که «جمهوری اسلامی قدم به هر جایی بگذارد، با خود آشوب، فلاکت اقتصادی و ویرانی می‌آورد، اما کشورهای قفقاز از این موضوع آگاه هستند».

جمهوری آذربایجان بعد از سه دهه، نهایتا طی روزهای گذشته سفارت خود در اسرائیل را افتتاح و معاون وزیر آموزش و پرورش را به عنوان اولین سفیرش در اسرائیل انتخاب کرد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۷ ژانویه ۲۰۲۳