رشد قیمت پس از راه‌اندازی مرکز مبادله طلا و ارز؛ بازار دولت را به رسمیت نمی‌شناسد

روز گذشته با راه‌اندازی «بازار طلا و ارز» توسط دولت جمهوری اسلامی و اعلام بسته تازه بانک مرکزی، بسیاری از مدیران دولتی همزمان با رسانه‌های وابسته به دولت ندای پیروزی سردادند و از «حکمرانی نو در بازار ارز» سخن گفتند، اما واقعیت بازار چیز دیگری بود.

روزنامه دنیای اقتصاد در شماره روز چهارشنبه خود در همین رابطه نوشت: «در حالی که نرخ کشف شده برای هر برگ اسکناس دلار در مرکز مبادله ارز و طلای کشور در محدوده میانه‌های کانال قیمتی ۴۱ هزار تومانی ثبت شد، نرخ ارز مذکور در معاملات بازار آزاد تهران در کانال ۴۹ هزار تومانی پیشروی کرد و به پله انتهایی این کانال رسید.»

روز گذشته براساس دستور تازه بانک مرکزی و با شروع فعالیت رسمی «مرکز مبادله ارز و طلای کشور» فعالیت عرضه‌کنندگان سامانه بازار متشکل ارزی متوقف شد و امکان خرید ارز با کارت ملی از صرافی‌های مجاز از بین رفت.

به نوشته روزنامه دنیای اقتصاد تحلیلگران ارزی یکی از دلایل بی‌اعتنایی دلار آزاد نسبت به نرخ جدید معرفی شده از سوی بانک مرکزی را در جهت پیچیده‌تر شدن فرآیند دسترسی به ارز رسمی و کاهش حجم عرضه در بازار دانستند. چرا که در این شرایط معاملات رسمی دیگر توانایی پاسخگویی به عمده تقاضاهای خرد بازار را نداشته و افراد ناچارند به خرید وفروش در معاملات غیررسمی روی بیاورند. در نتیجه با افزایش حجم تقاضای ارز غیررسمی، نرخ ارز در این‌گونه از معاملات مجددا دچار رشد خواهد شد.

علی قنبری استاد دانشگاه تربیت مدرس نیز در روزنامه آرمان ملی نوشت: «دولت سیزدهم به منظور کنترل قیمت ارزهای خارجی خصوصا دلار سیاست ارزی جدیدی را در دستور کار خود قرار داده است.»

از نگاه او سیاست‌های اقتصادی دولت در شرایط کنونی نمی‌تواند بر اقتصاد کشور تاثیر بگذارد. به گفته او دولت هر تصمیم بگیرد، بازار تصمیم دیگری می‌گیرد چون باوری به موفقیت تصمیمات تیم اقتصادی از سوی بازار وجود ندارد. به اعتقاد این تحلیلگر اقتصادی، شرایط اقتصادی امروز «به علت تحریم‌های اقتصادی و به نتیجه نرسیدن برجام مناسب نیست» و بازار ارز نیز به مسیری که با توجه به این پالس‌ها دریافت می‌کند، می‌رود.

روز گذشته در مراسم راه اندازی «مرکز مبادله طلا و ارز» رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی راه‌اندازی این مرکز را «شروعی» برای «حکمرانی قوی حاکمیت ارزی کشور» دانست.

علی بهادری جهرمی سخنگو و دبیر هیأت دولت نیز در این رابطه گفت که «دولت از امروز آرایش جدیدی در حوزه ارزی به خود می‌گیرد که این آرایش با بهره‌گیری از تجارب گذشته و دستاوردهای ضد تحریمی طراحی شده است.»

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲۲ فوریه ۲۰۲۳