نماینده مجلس ایران: سفر قریب الوقوع سلطان عمان به تهران با پیام برجامی

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس روز سه‌شنبه پس از نشست با وزیر خارجه ایران از سفر قریب‌الوقوع هيثم بن طارق، پادشاه عمان، به تهران در ارتباط با توافق هسته‌ای، موسوم به برجام ،خبر داد.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس روز سه‌شنبه نشستی با حضور حسین امیرعبداللهیان برگزار کرد.

علی علیزاده، عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این زمینه به تسنیم گفت: «مقامات عمانی اخیراً بارها تمایل خود را برای ایفای نقش میانجی‌گری بین ایران و آمریکا برای به سرانجام رساندن مذاکرات هسته‌ای بیان کرده‌اند.»

وی افزود: «در همین راستا پادشاه این کشور اعلام کرده است که در تلاش است با پیام‌هایی که میان مقامات ایران و آمریکا تبادل می‌کند، در آینده‌ای نزدیک و با خبری خوش به ایران سفر کند.»

عمان در دو دهه اخیر در نقش میانجی‌گر میان ایران و آمریکا عمل کرده و در مواردی چون تبادل زندانیان یا حل و فصل برخی اختلافات در مذاکرات هسته‌ای موفق بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران به تازگی دوباره ادعا کرده که آمریکا مبادله زندانیان بین دو کشور را «مشروط» به مذاکرات برجام کرده است.

مذاکرات ایران با قدرت‌های جهانی برای احیای توافق هسته‌ای از شهریور امسال متوقف مانده است. آمریکا به‌دلیل شروط جدید جمهوری اسلامی، سرکوب اعتراضات سراسری در ایران و ارسال تسلیحات ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، اعلام کرده که اکنون مذاکرات احیای برجام برای کاخ سفید اولویت ندارد.

در همین زمینه حسین امیرعبداللهیان دو هفته پیش در گفت‌وگو با شبکه رادیویی آمریکایی ان‌پی‌آر اظهار داشت که «توافق تبادل زندانیان در دسترس است و تنها چند گام تکنیکی مانده که آمریکایی‌ها بردارند». اما او به آن «گام‌ها» اشاره نکرد.

جمهوری اسلامی از آغاز موجودیت خود ده‌ها شهروند خارجی و ایرانیان دوتابعیتی را زندانی کرده و از آن‌ها به عنوان برگی در معامله با کشورهای خارجی استفاده کرده است.

چند زندانی آمریکایی- ایرانی و ده‌ها زندانی و بازداشتی ایرانی- اروپایی و یا شهروندان کشورهایی مانند فرانسه و بلژیک در حال حاضر در زندان‌های حکومت ایران هستند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۲ فوریه ۲۰۲۳