شاهزاده رضا پهلوی: اروپا نمی‌تواند شعار حمایت از حقوق بشر بدهد و سپاه را تحریم نکند

نشریه پولیتیکو ضمن اشاره به اتحادی که میان شاهزاده رضا پهلوی با گروهی از چهره‌های شاخص اپوزیسیون ایرانی علیه نظام جمهوری اسلامی در ایران شکل گرفته است، در گفت‌وگویی مشترک با روزنامه آلمانی ولت، درباره منشور آینده ایران دمکراتیک با او گفت‌وگو کرده است.

شاهزاده رضا پهلوی که برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ به آلمان سفر کرده است، گفت خوشحال است که پس از ۴۳ سال، جهان برای نخستین بار با افرادی گفت‌وگو می‌کند که نماینده واقعی جایگزین این رژیم‌اند. او گفت که الگو عوض شده است، و این را در رفتار کشورهای جهان، از جمله آلمان، می‌توان دید.

در نشست مونیخ، مسیح علینژاد و نازنین بنیادی نیز حضور دارند. برای اولین بار، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران به این نشست مهم بین‌المللی دعوت نشده‌اند.

شاهزاده رضا پهلوی گفت‌: «حرف ما این است که همه چیز بسته به این رژیم است؛ خواه تهدید اتمی، تروریسم و حمله پهپادهای ساخت ایران باشد، و خواه موج پناهجویانی که به اروپا سرازیر می‌شوند.»

او همچنین گفت که در صورت سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی در ایران، اروپا می‌تواند گاز مورد نیاز خود را از ایران تامین کند و نگران تهدیدهای پوتین نباشد. او تاکید کرد که همه این‌ها به پیروزی مخالفان نظام جمهوری اسلامی در این نبرد بستگی دارد.

شاهزاده رضا پهلوی درباره حمایت غرب از اپوزیسیون ایرانی، گفت که قدم بعدی می‌تواند هدف قرار دادن سپاه پاسداران و افراد خاص و سرمایه‌هایشان در خارج از کشور، ارائه دسترسی به اینترنت به مردم ایران، و ایجاد صندوقی برای حمایت از کارگران اعتصاب‌کننده‌ در داخل کشور باشد. او گفت که این سریع‌ترین راه برای فلج‌ کردن نظام حاکم بر ایران است.

شاهزاده رضا پهلوی گفت برای کمک مالی به [معترضان] ایران، می‌توان از سرمایه‌های مسدودشده جمهوری اسلامی که در واقع متعلق به مردم ایران است، بهره برد. او گفت: «ما از آلمان نمی‌خواهیم به مردم ایران پول بدهد. بدون شک راه‌هایی برای در نظر گرفتن برخی استثناها برای تحریم و ارسال این پول به مردم، و نه به دیکتاتور، موجود است.»

درباره تعلل اروپا در گنجاندن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی، شاهزاده رضا پهلوی گفت: «دوست اسپانیایی ما (جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) در این زمینه همکاری زیادی نمی‌کند. باید راهی قانونی برای این کار باشد و ما این توقع را داریم.» او سپاه پاسداران را «یک مافیای قانونی‌» توصیف کرد و گفت که سپاه «نه‌تنها اقتصاد را تحت کنترل دارد، بلکه یک ابزار شبه‌نظامی و ستون فقرات رهبری جمهوری اسلامی است. جمهوری اسلامی تانک، سرباز و مهمات را نه‌ برای جنگ با دشمن خارجی، بلکه برای کشتن مردم ایران، اعزام می‌کند.»

شاهزاده رضا پهلوی، بر اساس این واقعیت، استدلال کرد که «اتحادیه اروپا نمی‌تواند شعار حمایت از حقوق بشر بدهد و در عین حال، بزرگ‌ترین بازوی سرکوب را تحریم نکند».

شاهزاده رضا پهلوی گفت که سطح ارشد سپاه پاسداران مانند «پولیت‌بورو» (هیات اجرایی کمیته مرکزی حزب کمونیست در شوروی سابق) است: «آنان از تسلط مالی و فساد سود می‌برند، اما این سود به سطوح پایینی نمی‌رسد». او گفت که بسیاری از اعضای سپاه و ارتش به [همراهی با] مردم معترض تمایل دارند، اما باید تصویر شفافی از نقش مهمی که می‌توانند در دوران گذار ایفا کنند، داشته باشند. ما برای گذار به دوران قانون و نظم به آنان نیاز داریم، اما در این راه پیش از هر چیز، آنان باید بدانند که جهان حامی تغییر است.»

شاهزاده رضا پهلوی گفت که تدوین منشور دوران گذار تا ۹۵ درصد تکمیل شده است و تاکید کرد که پیش از اعلام آن، نخست باید به تایید افراد داخل ایران برسد. او «آزادی، مشارکت و کرامت انسانی» را ارکان این منشور دانست.

شاهزاده رضا پهلوی همچنین خطاب به غرب گفت که بهترین راه از بین بردن خطر برنامه هسته‌ای نظام جمهوری اسلامی ایران، حذف آن است. او با تاکید بر غیرقابل‌اعتماد بودن نظام جمهوری اسلامی، گفت که در دوران دولت اوباما در آمریکا «شاهد آزاد شدن پول‌های متعلق به ایران بودیم که به جای مصرف در خدمت منافع کشور، به نیروهایی در لبنان و سوریه سرازیر شد. وقت تنگ است و الان فرصتی است تا با خود مردم ایران، یک بار برای همیشه، به این مشکل پایان دهیم.»

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۱ فوریه ۲۰۲۳