وزیر خارجه آلمان: برای تروریستی خواندن سپاه در اروپا «مبنای قانونی» وجود ندارد

اتحادیه اروپا روز دوشنبه به‌رغم اِعمال مجموعه جدیدی از تحریم‌های حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی، از قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی خودداری کرد، و وزیر خارجه آلمان در این باره توضیح داد که در حال حاضر «مبنای قانونی» برای تروریستی اعلام کردن سپاه در اروپا وجود ندارد.

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، دوشنبه پس از نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: «در حال حاضر ما در اتحادیه اروپا زمینه قانونی برای قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی را نداریم.»

با این حال، اتحادیه اروپا روز دوشنبه تحریم‌های سنگینی علیه مقامات و نهادهای جمهوری اسلامی به دلیل نقش آن‌ها در سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات ضدحکومتی مردم ایران طی ماه‌های اخیر اعمال کرد.

تحریم‌های جدید ۳۲ فرد و دو نهاد را هدف قرار می‌دهد، و شامل وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر آموزش و پرورش، و دیگر سیاستمداران ایرانی و مقامات حامی سرکوب معترضان می‌شود. آخرین مجموعه تحریم‌ها، تعداد افرادی که تحت تحریم اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند را به ۱۹۶ و تعداد نهادها را به ۳۳ می‌رساند.

کمی پس از اعلام خبر تحریم‌های جمهوری اسلامی از سوی اتحادیه اروپا، بریتانیا نیز هشت نام جدید را به فهرست تحریم‌های خود علیه مقامات ایران اضافه کرد. برخی از تحریم‌های بریتانیا قضات ایرانی را به دلیل آنچه که لندن می‌گوید «نقض حقوق بشر» است، هدف قرار می‌دهد.

دولت بریتانیا همچنین بلندپایه‌ترین دیپلمات جمهوری اسلامی در لندن را به منظور ادای توضیحات درباره «تهدیدهای جدی» علیه خبرنگاران ساکن بریتانیا احضار کرد.

جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا در بیانیه‌ای گفت: «من از تهدیدهای مداوم رژیم ایران علیه جان روزنامه‌نگاران ساکن بریتانیا شوکه شده‌ام، و امروز سفیر رژیم را احضار کردم تا به او بگویم ما این مسائل را تحمل نخواهیم کرد.»

برگرفته ای از سایت العربیه فارسی، ۲۱ فوریه ۲۰۲۳