حملات به نیروهای وابسته به سپاه در سوریه؛ بایدن به کنگره آمریکا: آماده اقدامات بیشتر هستیم

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، روز شنبه پنجم فروردین در نامه‌ای به کنگره این کشور از دستور خود برای حمله به مواضع شبه نظامیان وابسته به سپاه پاسداران در سوریه دفاع کرده و گفته است، ایالات متحده آمریکا آماده است اقدامات بیشتری را براساس ضرورت برای مقابله با تهدیدات و حملات انجام دهد.

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، روز پنجشنبه اعلام در حمله یک پهپاد «با سرمنشاء ایرانی» به مواضع نظامیان آمریکا در سوریه به کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی و مجروح شدن یک پیمانکار دیگر و پنج نیروی نظامی منجر شد. در واکنش ارتش آمریکا مواضع نیروهای وابسته به سپاه پاسداران در سوریه هدف حملات هوایی قرار دارد.

جو بایدن در این نامه نوشت: «به دستور من، در ۲۳ مارس ۲۰۲۳، نیروهای ایالات متحده در پاسخ به این سلسله حملات و تهدیدات مستمر برای حملات آینده، حملات هدفمندی را علیه تأسیسات در شرق سوریه انجام دادند. تأسیساتی که توسط گروه‌های وابسته به سپاه پاسداران برای فرماندهی و کنترل، انبار مهمات و اهداف دیگر استفاده می‌شد، هدف حملات دقیق قرار گرفت.»
رئیس جمهوری آمریکا تصریح کرده است، این حملات «برای ایجاد بازدارندگی، محدود کردن خطر تشدید تنش و جلوگیری از تلفات غیرنظامیان» طراحی شد.

به گزارش گروه ناظر بر حقوق بشر سوریه، مستقر در لندن،‌ در جریان دو حمله آمریکا به مواضع شبه نظامیان وابسته به ایران دستکم ۱۹ نفر کشته شدند. طبق این گزارش، ۱۶ نفر از اعضای گروه شبه‌نظامی وابسته به ایران و سه سرباز سوری در این حملات کشته شدند.

جو بایدن در ادامه این نامه تاکید کرد که دستور این حملات را بر اساس اختیارات قانون اساسی خود به عنوان فرمانده کل و در راستای انجام وظیفه خود به عنوان رئیس جمهوری آمریکا در «محافظت از شهروندان» ایالات متحده و جهت پیشبرد امنیت ملی و منافع سیاست خارجی ایالات متحده، صادر کرده است.

رئیس جمهوری آمریکا تصریح کرد: «ایالات متحده آماده است، اقدامات بیشتر، در صورت لزوم و مناسب، برای مقابله با تهدیدات یا حملات بیشتر انجام دهد.»

شبه نظامیان وابسته به ایران همچنین روز جمعه ۱۰ راکت‌ به سوی پایگاه نیروهای آمریکایی در شرق دیرالزور شلیک کردند که تلفات و خساراتی نداشت.

در همین حال، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایران روز شنبه به ایالات متحده درباره حمله به پایگاه‌های نظامی ایران در سوریه هشدار داد و تاکید کرد که به هر حمله‌ای بلافاصله پاسخ داده خواهد شد.

گزارش‌ها حاکی است که در حدود ۹۰۰ پرسنل نظامی آمریکا در سوریه و عمدتا در شرق کشور مستقر هستند و ماموریت مبارزه با گروه «حکومت اسلامی»، داعش، را بر عهده دارند.

یک مقام کنگره آمریکا روز گذشته گفت، از ابتدای سال ۲۰۲۱، حدود ۷۸ حمله علیه مواضع نظامیان آمریکایی توسط گروه‌های مورد حمایت ایران انجام شده است.

وزیر دفاع آمریکا روز پنجشنبه گفت، هر گروهی که به نیروهای ایالات متحده حمله کند٬ مصون نخواهد ماند و قطعا «مجازات» خواهد شد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۶ مارس۲۰۲۳