واکنش بایدن به حملات جمهوری اسلامی به پایگاه آمریکایی: قاطع عمل خواهیم کرد

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در جواب حملات پهپادی جمهوری اسلامی به مواضع این کشور و حامیانش در سوریه، به ایران هشدار داد که ایالات متحده برای محافظت از آمریکایی‌ها «قوی عمل خواهد کرد».

بایدن در جریان سفرش به کانادا خطاب به خبرنگاران گفت: «اشتباه نکنید، ایالات متحده به‌دنبال درگیری با ایران نیست، اما آماده باشید که برای محافظت از شهروندان خود قاطعانه عمل خواهیم کرد.»

بایدن در پاسخ به این سوال که آیا باید هزینه بیشتری برای ایران وجود داشته باشد، پاسخ داد: «ما متوقف نمی‌شویم.»

یک نظامی آمریکایی در سوریه روز جمعه در جریان آخرین حمله نیروهای تحت حمایت جمهوری اسلامی به مواضع ایالات متحده زخمی شد. این حمله پس از آن صورت گرفت که روز پنجشنبه یک پیمانکار آمریکایی کشته شد و پنج سرباز آمریکایی و یک پیمانکار دیگر زخمی شدند. واشنگتن گفته که در این حمله از یک هواپیمای بدون سرنشین ایرانی استفاده شده است.

به گزارش گاردین، دو مقام آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود، اعلام کردند که به نظر می‌رسد سیستم دفاعی در پایگاه آمریکا شکست خورده است. یکی از مقام‌های آمریکایی به رویترز گفت که به نظر نمی‌رسد سربازان زمان کافی برای واکنش به هواپیمای بدون سرنشین داشته باشند.

نیروهای آمریکایی مستقر در سوریه پیش از این نیز با هواپیماهای بدون سرنشین مورد حمله قرار گرفته‌اند، اما کمتر گزارش تلفات از این حملات منتشر شده بود. این اقدام‌های جمهوری اسلامی می‌تواند روابط تیره بین واشینگتن و تهران را تاریک‌تر از قبل کند، چرا که در ماه‌های اخیر تلاش‌ها برای احیای توافق برجام متوقف شده است و از سوی دیگر روسیه نیز از پهپادهای ایرانی علیه اوکراین استفاده می‌کند.

پنتاگون اعلام کرده بود که جت‌های اف-۱۵ آمریکا روز پنجشنبه به دو تاسیسات مورد‌استفاده گروه‌های وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حمله کردند. دیده‌بان حقوق بشر سوریه که بر جنگ در این کشور نظارت می‌کند، گفت که حملات آمریکا باعث کشته شدن هشت نظامی هوادار جمهوری اسلامی شده است.

به گفته دو منبع محلی، شلیک موشکی آمریکا در روز جمعه، بدون اینکه تلفاتی گزارش شود، مناطق جدیدی در شرق سوریه را هدف قرار داد. نیروهای نزدیک به جمهوری اسلامی در سوریه اواخر روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کردند که برای پاسخ به حملات بیشتر آمریکا به مواضع خود، دست بالا را دارند.

پرس تی‌وی، رسانه انگلیسی زبان وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی، در مورد حمله موشکی آمریکا اعلام کرد که هیچ ایرانی در این حملات کشته نشده و به نقل از منابع محلی گفته است که هدف یک پست نظامی هم‌سو با ایران نبوده‌، اما یک مرکز توسعه روستایی و یک مرکز غلات در نزدیکی یک فرودگاه نظامی مورد اصابت قرار گرفته است.

حملات ایالات متحده پاسخی به حمله پهپادی در اوایل روز پنجشنبه به پایگاهی در نزدیکی حسکه در شمال شرق سوریه بود که نیروهای ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده در نبرد با بازماندگان داعش، انجام دادند.

سه سرباز و یک پیمانکار آمریکایی برای مداوای پزشکی به عراق اعزام شدند، در حالی که دو سرباز آمریکایی زخمی در پایگاه مداوا شدند. روز جمعه، پنتاگون وضعیت کارکنان مجروح در این پایگاه را پایدار اعلام کرد.

به گفته شبکه تلویزیونی لبنانی «المیادین» و یک منبع امنیتی، پایگاه آمریکایی در میدان نفتی العمر سوریه صبح روز جمعه مورد‌حمله قرار گرفت. به گزارش المیادین، در حمله موشکی بامداد امروز به پایگاه‌های آمریکا در میدان نفتی کونیکو در دیرالزور نیز، بیش از ۱۵ موشک اصابت کرده است. یکی از این حمله‌ها با شلیک راکت نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی انجام شد و حمله دیگر نیز با چندین پهپاد انجام شد که یک مقام آمریکایی مدعی شده است پهپادها ایرانی بوده‌‌اند. به گزارش گاردین، غیرمعمول نیست که گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی پس از حملات هوایی به پایگاه‌های آمریکا در سوریه حمله راکتی داشته باشند.

شبکه خبری الجزیره به‌نقل از یکی از مقام‌های دولت ایالات متحده آمریکا نوشت در جریان حمله‌ مجدد پهپادی به تاسیسات این کشور در سوریه، نیروهای این کشور موفق شدند دو پهپاد از مجموع سه پهپاد مهاجم را سرنگون کنند.

یک روز پس از حمله‌ پهپادی به مواضع ایالات متحده در شرق سوریه و واکنش‌های نظامی و سیاسی آمریکا به آن، تاسیسات این کشور بار دیگر هدف حمله هواپیماهای بدون ‌سرنشین قرار گرفت؛ حمله‌ای که حالا مقام‌های دولت فدرال آمریکا نیز آن را تایید کرده‌اند.

رئیس جمهوری آمریکا و برخی دیگر از مقام‌های ارشد دولتش در اظهارنظرهایی جداگانه گفتند نیروهای شبه‌نظامی وابسته به جمهوری اسلامی در حمله پهپادی روز پنجشنبه به تاسیسات متعلق به نیروهای ائتلاف دست داشتند که به کشته شدن یک شهروند آمریکایی و زخمی شدن شماری دیگر منجر شد.

نیروهای آمریکایی برای اولین بار در طول مبارزات انتخاباتی دولت اوباما علیه دولت اسلامی در سوریه مستقر شدند و با گروهی تحت رهبری کردها به نام نیروهای دموکراتیک سوریه همراه شدند. حدود ۹۰۰ نیروی آمریکایی در سوریه حضور دارند که بیشتر آن‌ها در شرق این کشور‌ند.

به گفته ارتش آمریکا، نیروهای آمریکایی از ابتدای سال ۲۰۲۱ حدود ۷۸ بار هدف حمله گروه‌های مورد‌ حمایت جمهوری اسلامی قرار گرفته‌اند. در حالی که داعش مناطقی از سوریه و عراق را که در سال ۲۰۱۴ بر آن‌ها حکومت می‌کرد، از دست داده است، بخش‌هایی از آن همچنان به مناطق متروکه‌ای که ائتلاف به رهبری ایالات متحده و ارتش سوریه کنترل کامل آن را در دست ندارند، حملات ضربه‌ای انجام می‌دهند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۵ مارس۲۰۲۳