مقام سابق امنیت ملی اسرائیل: باید برای جنگ با ایران بدون کمک آمریکا آماده شویم

یاکوف عمیدرور، مشاور سابق امنیت ملی اسرائیل، پنج‌شنبه ۲۴ فروردین، گفت که احتمال جنگ با ایران به طور فزاینده‌ای وجود دارد و ممکن است به نقطه‌ای برسیم که مجبور شویم حتی بدون کمک آمریکا، به ایران حمله کنیم.

به گزارش «تایمز اسرائیل»، او در گفت‌و‌گو با «رادیو ۱۰۳» اسرائیل با اشاره به تجربه سابق خود در وزارت دفاع اسرائیل، افزود که تنش‌های اخیر، تغییر چشم‌انداز خاورمیانه و تغییر اولویت‌های ایالات متحده باعث، «وخامت» در وضعیت امنیتی شده است.

یاکوف عمیدرور، در زمان نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ رئیس شورای امنیت ملی اسرائیل بود.

به گفته این مقام امنیتی سابق اسرائیل، جهان در حال تغییر است و «ایران (امروز) گستاخ‌‌تر شده است.»

عمیدرور، همچنین ضمن ابراز تردید درباره تعهد آمریکا به دفاع از امنیت اسرائیل، گفت: «آمریکا از نظر حضور همان آمریکا نیست و ایرانی‌ها این را می‌بینند. مشکلات آمریکا بسیار بیشتر از خاورمیانه است. نگاه جهان به اسرائیل حالا متفاوت شده است.»

عمیدرور در حالی آمریکا را به تغییر اولویت‌هایش در خاورمیانه متهم کرده که هفته پیش، وزارت دفاع ایالات متحده یک زیردریایی مسلح به موشک‌های هدایت شونده با موتور هسته‌ای را به خاورمیانه فرستاد تا «برای حفظ امنیت و ثبات حمل و نقل دریایی منطقه‌ای استفاده شود.»

این اقدام در بحبوحه افزایش تنش‌ها با ایران پس از حمله پهپادی نیروهای نیابتی ایران به اهداف آمریکایی بود که موجب کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی و زخمی‌شدن ۱۲ سرباز این کشور که در غالب ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش در خاک سوریه مستقر هستند، شد.

هفته قبل در اقدامی نادر، پنتاگون تصویری از زیردریایی «USS Florida»، یک زیردریایی کلاس اوهایو را در حین عبور از کانال سوئز و پیمودن مسیر خود به سمت منطقه خلیج منتشر کرد. ایالات متحده معمولاً مکان زیردریایی‌های خود را در حالی که در دریا هستند فاش نمی‌کند اما به نظر می‌رسد در چنین شرایطی انتشار تصاویر حاوی پیام هشدارآمیز است.

این موضوع در حالی از سوی مشاور سابق امنیت ملی اسرائیل مطرح می‌شود که پیشتر سایت خبری «والا» گزارش داد که اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل اخیرا به رهبران سیاسی گفته است که احتمال وقوع جنگ در حال حاضر بیشتر از بازگشت آرامش است. ارزیابی‌های اطلاعاتی ذکر شده در این گزارش نشان می‌دهد که رهبران سیاسی اسرائیل انتظار دارند که تنش‌ها با پایان ماه رمضان هم ادامه یابد و این کشور باید فعلاً از واکنش به حملات اخیر گروه «حماس»، حزب‌الله لبنان و نیروهای نیابتی ایران در سوریه خودداری کند.

در اوج تشدید خشونت چند جانبه در اسرائیل، ۳۶ موشک در روز ۶ آوریل از لبنان به سمت اسرائیل شلیک شد. دو نفر بر اثر اصابت ترکش به طور جزئی زخمی شدند. این حملات در روزهای بعد هم به‌‌رغم پاسخ اسرائیل به مواضع طرف مقابل، ادامه یافت.

علاوه بر این، در روزهای اخیر تنش در خاورمیانه با حملات راکتی از سوریه، شلیک موشک از نوار غزه، درگیری در مسجد الاقصی در شهر قدس، حملات تروریستی مسلحانه و خودرویی در تل‌آویو و پرتاب یک پهپاد مشکوک ایرانی از سوریه، از جمله مواردی بوده که درگیری‌های نظامی را در این منطقه افزایش داده است.

دولت اسرائیل در واکنش به این تنش‌ها، اوایل هفته کابینه امنیتی تشکیل داده و ورود یهودیان به مسجد الاقصی در روزهای باقی‌مانده از ماه رمضان را ممنوع اعلام کرد.

برگرفته ای از سایت العربیه فارسی، ۱۴ آپریل ۲۰۲۳