بیانیه جمعی از هنرمندان و حقوق‌دانان: به انفعال جمهوری اسلامی در برابر مسمومیت‌های عمدی در مدارس اعتراض کنید

۱۰ تن از هنرمندان، حقوق‌دانان و فعالان مدنی ایران در بیانیه‌ای که روز پنج‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۲ منتشر شد، مسمومیت‌ دانش آموزان دختر را نظام‌مند نامیده و محکوم کردند. آن‌ها در بیانیه خود گفته‌اند که «مسمومیت‌های عمدی در مدارس ایران نوعی تهدید و انتقام‌گیری از دختران جوان و نوجوان است» که در جنبش زن زندگی آزادی «وجهه‌ی همت خود را پایان دادن به حجاب اجباری و مطالبه‌ی حقوق زنان قرار داده‌اند».

این بیانیه با اشاره به بی‌عملی مسئولان حکومتی نوشته‌ است: «در حالی که هر اقدام و حرکت اعتراضی از چشم نیروهای استبدادی پنهان نمی‌ماند بی‌توجهی به کشف عامل این جنایت‌ها، دستور کار باندهای پنهان در تاریک‌خانه‌های قدرت مافیایی است.» به‌گفته آن‌ها «شواهد نشان می‌دهد تقسیم کار نانوشته‌ای‌ بین «مرکز غیبی» این جنایات گسترده و آمران و عاملان آن وجود دارد و حکومت بی‌توجه و منفعل، دست «دهشت‌افکنان» را برای تداوم عملیات باز گذاشته ‌است».

این هنرمندان و حقوق‌دانان مسموم کردن دانش‌آموزان دختر را «جنایت علیه بشریت» عنوان کرده و از همه‌ی فعالان حقوق بشر خواسته‌اند که «با استفاده از موقعیت و جایگاه حقوق بشری و قانونی خود، اعتراض شدید به انفعال دولت جمهوری اسلامی را اعلام کنند و چنانچه اقدامی عاجل و مؤثر از سوی دولت صورت نپذیرد موضوع را به صورت امری مجرمانه و جنایت‌کارانه در دستور کار نهادهای قضایی بین‌المللی قرار دهند».

امضا کنندگان این بیانیه گیتی پورفاضل (وکیل)، جعفرپناهی (فیلم‌ساز)، رمضان حاجی مشهدی (وکیل)، سعید دهقان (وکیل)، کتایون ریاحی (بازیگر سینما)، حسین رئیسی (وکیل)، فرزانه زیلابی (وکیل)، نسرین ستوده (وکیل)، مهرانگیزکار (حقوق‌دان) و محمد مقیمی (وکیل) هستند.

برگفته ای از سایت اخبار روز، ۱۴ آپریل ۲۰۲۳