اسناد درز کرده؛ ایران و نیکاراگوئه برای همکاری نظامی مذاکره کردند

نیویورک‌تایمز براساس به‌روز رسانی اطلاعاتی که در بخشی از اسناد درزکرده پنتاگون به دست آمده است، گزارش داد که ایران و نیکاراگوئه در ماه فوریه درباره همکاری نظامی برای مقابله با نفوذ آمریکا در آمریکای لاتین مذاکره کرده‌اند.

این اسناد که تاریخ آن به ۲۳ فوریه باز می‌گردد و به‌نظر می‌رسد براساس شنودهای الکترونیک که سی‌آی‌ای جمع‌آوری کرده است، تنظیم شده باشد، می‌گوید حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در این سفر با فرماندهان ارتش نیکاراگوئه دیدار کرد.

سفر هیات جمهوری اسلامی ایران به نیکاراگوئه در ماه فوریه علنی بود و هدف آن موضوعات تجاری اعلام شده بود.

بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز، فرماندهان ارتش نیکاراگوئه در رایزنی با امیرعبداللهیان مخالفت با تلاش آمریکا برای گسترش نفوذ در آمریکایی لاتین را اعلام کردند و گفتند که در این زمینه علاقمند به همکاری با تهران و دیگر کشورهای هم‌فکر‌ند.

این روزنامه آمریکایی می‌گوید درباره این اسناد با مقامات آمریکا صحبت کرده اما آنها این گزارش‌ها را تایید یا رد نکرده‌اند.

ایران و کشورهای آمریکای لاتین سال‌ها است که برای مقابله با آمریکا که ایران و کشورهایی مانند ونزوئلا و نیکاراگوئه را تحریم کرده است، همکاری می‌کنند.

ایران و نیکاراگوئه هر دو در سال ۱۹۷۹ انقلاب را تجربه کردند. در آن سال انقلابی‌ها در نیکاراگوئه رئیس‌جمهور این کشور که متحد کلیدی آمریکا به‌شمار می‌رفت را برکنار کردند.

رژیم اسلامی حاکم بر ایران در سال‌های اخیر همواره به دنبال افزایش نفوذ نظامی و ایدئولوژیک در آمریکای لاتین بوده است و مقامات آمریکا نیز بارها درباره آن ابراز نگرانی کرده‌اند.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه سابق آمریکا در دولت ترامپ گفته بود که مسائل مربوط به نفوذ جمهوری اسلامی و حزب‌الله، گروه شبه‌نظامی مورد حمایت‌اش، تهدی‌هایی را در منطقه ایجاد کرده است.

فاکس‌نیوز سال گذشته گزارش داد که این گروه شبه‌نظامی مورد حمایت تهران فعالیت خود را در آمریکای لاتین تا شمال مکزیک و نزدیکی مرز آمریکا گسترش داده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که این گروه علاوه بر قاچاق موارد مخدر کارزاری ایدئولوژیک از طریق شبکه‌های اجتماعی، اینترنتی و ماهواره‌ای برای نفوذ در آمریکای لاتین به راه انداخته است و می‌کوشد گروه‌های چپ‌گرا را با استفاده از موضوعات اقتصادی و سیاسی تحریک کند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۴ آپریل ۲۰۲۳