تجمع شبانه مقابل زندان دستگرد اصفهان برای جلوگیری از اعدام‌؛ تیراندازی به سوی معترضان

با افزایش نگرانی‌ها از خطر اجرای احکام اعدام سه متهم پرونده «خانه اصفهان» شمار زیادی از معترضان در نخستین ساعات بامداد دوشنبه مقابل زندان دستگرد اصفهان تجمع کردند. این در حالی است که تصاویری از تیراندازی ماموران حکومتی به سوی معترضان منتشر شده است.

در برخی ویدیوهای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی گروهی از مردم در حال حرکت به سوی زندان دستگرد اصفهان با هدف جلوگیری از اجرای احکام اعدام معترضان دیده می‌شوند.

با گسترش نگرانی‌ها از احتمال اعدام قریب‌الوقوع سه معترض در اصفهان، شاهزاده رضا پهلوی با هشدار «خطر فوری» از مردم خواست در مقابل زندان دستگرد در کنار خانواده‌های مجید کاظمی، صالح میرهاشمی، و سعید یعقوبی حضور یابند.

شاهزاده رضا پهلوی در ساعات پایانی یک‌شنبه ۲۴ اردیبهشت، از مردم اصفهان و شهرهای نزدیک آن خواست «در این لحظات که خانواده نگران این سه معترض زندانی در مقابل زندان دستگرد اصفهان هستند» به آنها بپیوندند.

او تأکید کرد: «اجازه ندهیم که ضحاک جوان‌کش و عواملش جان‌های بی‌گناه دیگری را بگیرند و مادران دیگری را سوگوار کنند.»

مسیح علی‌نژاد، فعال حقوق بشر و از چهره‌های اپوزیسیون، نیز با انتشار توییتی نسبت به خطر اجرای قریب‌الوقوع احکام اعدام این سه نفر هشدار داد و نوشت: «از همه هموطنانم می‌خواهم به هر طریقی که می‌توانند کنار این خانواده‌ها باشند و آنها را تنها نگذارند. نباید اجازه دهیم حکومت جنایت و جنون جوانان دیگری را از ما بگیرد و خانواده‌های بیشتری را داغدار کنند.»

منابع خبری داخل ایران بر پایه گفته‌های مقامات قضایی به نزدیکان متهمان پرونده «خانه اصفهان»، نسبت به احتمال اجرای قریب‌الوقوع حکم اعدام مجید کاظمی، سعید یعقوبی، و صالح میرهاشمی هشدار داده‌اند.

این منابع خبری می‌گویند مقامات قضایی روز یک‌شنبه ۲۴ اردیبهشت به خانواده مجید کاظمی «ملاقات داده‌اند» و بر اساس این که روز شنبه به خانواده گفته شده «همین چند روز اعدام‌شان خواهند کرد»، نگرانی‌ها نسبت به احتمال اجرای اعدام افزایش یافته است.

بر اساس یک فایل صوتی منتشر شده در روز یک‌شنبه ۲۴ اردیبهشت، مجید کاظمی، معترض محکوم به اعدام، می‌گوید «همه‌اش تحت شکنجه بودم» و در ماشین «شوکر» زدند و گفتند «خودت را با داداش‌هایت، حسین و مهدی، دار می‌زنیم» و «به فکر خانواده‌ات باش.»

این معترض محکوم به اعدام، با بیان این که تحت «شکنجه‌های روحی و جسمی» بوده است، تأکید می‌کند که در بازجویی به او گفته‌اند «به خانواده‌ات کمک کن. پدر و مادرت را ول نمی‌کنیم.»

مجید کاظمی با شرح شکنجه‌ها و تهدید به تجاوز جنسی در زندان، می‌گوید به قاضی هم گفته که اعترافات اجباری تحت شکنجه بوده و «به خداوندی خدا من هیچ کاری نکرده‌ام.»

او با تأکید بر دروغ بودن اتهامات انتسابی، و با تأکید بر اخذ اعترافات اجباری تحت شکنجه و تهدید، می‌افزاید: «من تا هشت و نیم شب سر کار بودم. من وابسته به کدام گروه بودم؟ من خودم کاسبم. دکان مسگری دارم. سابقه کیفری هم ندارم. چه گروهکی؟ چه حزبی؟ چه داستانی؟»

در این حال، یک منبع مطلع به صدای آمریکا گفت که به خانواده‌ مجید کاظمی گفته‌اند ظرف «همین دو سه روز»، این سه معترض بازداشت شده را اعدام خواهند کرد.

به گفته منبع آگاه، خانواده مجید کاظمی و صالح میرهاشمی احتمال می‌دهند که اجرای اعدام آنها «امشب» (شامگاه یکشنبه یا بامداد دوشنبه) انجام شود.

برخی منابع خبری گفته‌اند خانواده‌های این سه معترض بازداشت‌شده با تهدید، وادار به سکوت شده‌اند.

در جریان اعتراضات روز ۲۵ آبان در محله «خانه اصفهان»، سه بسیجی به نام‌های «محسن چراغی، محسن حمیدی، و محمد کریمی» کشته شدند. مقامات جمهوری اسلامی مرگ آنها را به «اقدام تروریستی» نسبت دادند.

بنا بر ادعای مطرح شده در این پرونده که بر اساس «اعترافات اجباری» این سه زندانی «علیه یکدیگر» بود، به صالح میرهاشمی، مجید کاظمی، و سعید یعقوبی «کشیدن اسلحه» نسبت داده شده و بر این اساس هر سه به «محاربه» متهم شدند.

این سه معترض بازداشت‌شده، در پیام‌هایی از زندان، اتهامات منتسب را رد کرده و گفته‌اند که تحت شکنجه مجبور به اعتراف شده‌اند.

بنا بر رأی دادگاه بدوی، صالح میرهاشمی به دو بار اعدام و مجید کاظمی و سعید یعقوبی هر یک به یک بار اعدام و ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شده بودند و دیوان عالی کشور ضمن رد درخواست فرجام‌خواهی برای این سه معترض بازداشت‌شده، برای هر یک از آنها حکم یک بار اعدام را تأیید کرده است.

صدور این احکام، اعتراض‌های بسیاری را در ایران و خارج از ایران به دنبال داشته است.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی،۱۵ می۲۰۲۳