وال استریت ژورنال: شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در عراق عامل کشته شدن پیمانکار آمریکایی در سوریه بودند

وال استریت ژورنال به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که گروه شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در شمال عراق پشت پرده حمله پهپادی ۲۳ مارس در شمال شرق سوریه بوده است که به کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی و مجروح شدن ده‌ها نظامی و غیرنظامی دیگر منجر شد.

این پیمانکار، نخستین آمریکایی بود که پس از به قدرت رسیدن بایدن در سوریه کشته شد. ۲۴ عضو خدماتی هم با جراحت و ضایعه مغزی مواجه شدند.

درحمله قبلی نیروهای شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی در عراق که به کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی منجر شد، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا دستور واکنش قاطع را صادر کرد و اندکی بعد، قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس هنگام خروج از فرودگاه بغداد هدف پهپادهای آمریکایی قرار گرفت و کشته شد.

پیش‌تر مبدا عراق برای این حمله اعلام نشده بود اما یک مقام آمریکایی روز شنبه در پاسخ به پرسش‌های وال استریت ژورنال به این موضوع اشاره کرد. در گزارش‌های قبلی با بررسی بقایای پهپادی که در حمله به کار رفته بود، اعلام شده بود که پهپاد ساخت ایران است. اما اکنون به منبع حمله اشاره شده است.

براساس این گزارش، گروه حرکت حزب‌الله النجبا، که اکرم الکعبی بنیانگذار آن است، عامل این حمله است. نام این گروه در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دارد. گفته می‌شود که حمله ماه مارس از مبدا عراق انجام شده و این گروه از آن حمایت کرده است.

این یکی از چهار حمله‌ای است که از ماه اوت شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی در عراق علیه منافع آمریکا خارج از عراق انجام داده‌اند.

به گزارش این روزنامه آمریکایی، این حمله‌های فرامرزی همزمان با تغییر کانون توجه آمریکا به بازدارندگی چین و روسیه چالش‌های پیش روی دولت بایدن در خاورمیانه را به تصویر می‌کشد.

این حمله‌ها همچنین چالش‌هایی را نمایان می‌کند که دولت آمریکا ۲۰ سال پس از سرنگونی صدام حسین، همچنان در عراق با آنها مواجه است.

بیش از دو هزار و ۵۰۰ نیروی آمریکایی تحت عنوان مقابله با داعش در عراق باقی‌مانده‌اند و با دولت محمد السودانی، نخست‌وزیر کار می‌کنند که از اکتبر گذشته که به قدرت رسید، بین تهران و واشینگتن حرکت می‌کند.

دولت بایدن در واکنش به حمله ماه مارس در سوریه، تنها دستور حمله هوایی کنترل شده علیه برخی پایگاه‌های گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی در شرق سوریه را صادر کرد.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی،۱۵ می۲۰۲۳