مبادله بدون دلار ایران و روسیه؛ سراب یا واقعیت؟

تحریمهای جهانی بر ضد جمهوری اسلامی و روسیه باعث شده دو کشور به دنبال حذف دلار از مبادلات تجاری خود باشند، اما اعضای اتاق ایران از موفق نبودن این اقدام خبر داده و میزان تجارت بدون دلار از طریق سیستم بانکی را تنها ۵ درصد اعلام کرده‌اند.

این درحالی است که الکساندر نوالک، معاون نخست وزیر روسیه، اخیرا مدعی نقش ۸۰ درصدی ارز ملی در تجارت ایران و روسیه شده و رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه تأکید دارد که تنها« پنج درصد معاملات بین ایران و روسیه از طریق سیستم بانکی با ارز ریال و روبل انجام می‌گیرد و مابقی از طریق صرافی‌هاست.»

جلوگیری از دسترسی ایران به دلار یکی از سیاست‌های تحریمی ایالات متحده آمریکا است که در ماه‌های اخیر شدت گرفته است و ۲۹ دی‌ماه سال ۱۴۰۱ روزنامه وال‌استریت جورنال در مقاله مفصلی نوشت که آمریکا با افزایش فشار بر بغداد، مانع انتقال دلار به ایران می‌شود.

به نوشته این روزنامه مقامات آمریکایی و عراقی اعلام کردند که فدرال رزرو از ماه نوامبر کنترل‌های شدیدتری را بر معاملات بین‌المللی دلاری توسط بانک‌های تجاری عراق اعمال کرده است.

در این گزارش تاکید شده بود که این محدودیت‌ها با هدف کاهش پولشویی و انتقال غیرقانونی دلار به ایران و سایر کشورهای به شدت تحریم شده در خاورمیانه صورت گرفته است.

مقامات آمریکایی در آن زمان اعلام کردند که سیستم جدیدی با هدف محدود کردن استفاده از نظام بانکی عراق برای قاچاق دلار به تهران، دمشق، و سایر مراکز پولشویی در خاورمیانه پیاده شده است.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی،۲۴ می۲۰۲۳