ادامه اعتراض‌های کارگری: از معدن چادرملو تا شهرداری ایلام

در دو روز نخست خردادماه، کارگران چند واحد تولیدی و خدماتی با خواست افزایش دستمزد، راه اندازی تولید، پرداخت حقوق معوقه، امنیت شغلی، و بازگشت به کار همکاران اخراجی‌شان دست از کار کشیدند. در هفت‌تپه هم تعدادی از جوانان بیکار با تجمع مقابل نیشکر هفت تپه خواستار کار شدند.

اعتصاب تعمیرکاران پیمانی معدن چادرملو
اعتصاب تعمیرکاران پیمانی معدن چادرملو که چند روز پیش آغاز شد ادامه دارد. کارگران به پایین بودن سطح دستمزد، ناکارآمدی بیمه درمانی، و عدم امنیت شغلی معترضند.

اولین خبر درباره اعتصاب کارگران تعمیرات و نگهداری معدن چادرملو روز جمعه ۲۹ اردیبهشت در فضای مجازی منتشر شد. پنج روز پس از انتشار نخستین خبر خبرگزاری دولتی کار ایران ایلنا سه شنبه دوم خرداد به نقل از کارگران نوشت:

«ما کارگران پیمانکاری که کارمان در این شرکت، تعمیر و نگهداری است و تعدادمان حدود دو هزار نفر است، در سخت‌ترین شرایط با کمترین حقوق و امکانات و غالباً دور از خانواده کار می‌کنیم؛ این شرایط باید تغییر کند.»

کارگران از طریق شرکت پیمانکاری آسفالت طوس در معدن چادرملو کار می‌کنند. آن‌ها گفته‌اند «با افزایش مزد امسال، نصف هزینه‌های زندگی هم تامین نمی‌شود.»

کارگران چادرملو سابقه طولانی اعتراض و مبارزه برای بهبود شرایط کار، اعتراض به کمی دستمزد و بهره کشی پیمانکاران دارند. خواست عمده کارگران افزایش دستمزد و امنیت شغلی است. آن‌ها بارها در اعتصاب و تجمع خانواده‌هایشان را نیز همراه داشته‌اند.

در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۱ و حین مذاکرات شورای عالی کار بر سر حداقل دستمزد یک کارگر چادرملو درباره حداقل دستمزد گفته بود: باید بگویم الان یک خانواده برای یک زندگی بسیار ابتدایی نیاز به ۱۷، ۱۸ میلیون تومان حقوق ماهانه دارد؛ با کمتر از این اصلاً نمی‌شود زندگی کند؛ با کمتر از این، لااقل در کلانشهرها، کارگر باید برود توی خیابان چون سرپناه هم نمی‌تواند تامین کند. با در نظر گرفتن پول پیش، امروز اجاره خانه در کلانشهرها کمتر از ۸ میلیون تومان نیست آنهم در یک زندگی کاملاً فقیرانه و در مناطق پایین شهر…..

معدن چادرملو در استان یزد واقع است و از بزرگترین تولیدکنندگان کنسانتره سنگ‌آهن در ایران است و برای واحدهایی مانند صنایع فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان خوراک تولید می‌کند.

اعتصاب راننده‌های سرویس‌های کارگران معدن زغال سنگ طزره
دوشنبه اول خرداد رانندگان سرویس‌های کارگری معدن زغال سنگ طرزه در اعتراض به پایین بودن دستمزد و تاخیر در پرداخت مطالبات دست از کار کشیدند و از جابجایی کارگران معدن خودداری کردند.

رانندگان گفته‌اند در واحدهای شرکت البرز شرقی کار می‌کنند و به خاطر افزایش هزینه‌های معیشت و افزایش بهای قعات یدکی خودرو جابجایی کارگران از «معدن طزره تا شاهرود به صرفه نیست ومدیریت معدن باید به پیشنهاد وگفته‌های ما راننده‌ها برای توافق درمیزان افزایش دستمزدها توجه کند.»

تجمع بیکاران هفت‌تپه
دوشنبه اول خرداد گروهی از جوانان بیکار در اعتراض به نداشتن شغل مقابل درب ورودی مجتمع نیشکر هفت تپه تجمع کردند.

تجمع دو روزه کارگران پیمانی شهرداری ایلام
کارگران پیمانکاری بخش حمل ونقل و خدمات شهرداری ایلام یکشنبه ۳۱ اردیبهشت و دوشنبه اول خرداد مقابل شهرداری تجمع کردند.

تجمع کارگران شهرداری جیرفت
شهرداری جیرفت اسامی ۱۸۰ کارگر پیمانی این نهاد را از تاریخ یکم خرداد در لیست اخراج قرار داده است. بهانه اخراج، «جذب بدون ضابطه» عنوان شده است.

کارگران شهرداری جیرفت معترض به اخراج دسته جمعی
۱۸۰ کارگر تنظیف و نگهداری شهرداری جیرفت با این امید که به استخدام شهرداری درآیند دو سال با حقوق ماهیانه سه میلیون تومان در شهرداری کار کرده‌اند. احمد بلندنظر فرماندار جیرفت خبر اخراج کارگران را تایید کرده و درباره روند اخراج کارگران گفته است:

«دفتر امور شهری استانداری کرمان نامه‌ای مبنی بر اینکه چرا تعداد ۱۸۰ نیرو به صورت غیرقانونی جذب شهرداری شده‌اند را به شهرداری ارسال کرده که در نتیجه آن سرپرست فعلی شهرداری هم بدون برنامه‌ریزی و در نظر گرفتن جوانب کار اقدام به اخراج ۱۸۰ نیروی کار خود کرده است.»

تجمع کارگران راه آهن قم
روز دوشنبه یکم خرداد گروهی از کارگران ابنیه و فنی راه آهن قم با فراخوان قبلی مقابل ساختمان استانداری، اداره کار و بازرسی راه آهن تجمع کردند.

اعتراض کارگران راه آهن قم به اخراج همکارانشان
شرکت پیمانکاری فلق یکی از پیمانکاران راه آهن ۲۵ تن از کارگران این شرکت را به بهانه غیبت از کار، اخراج کرده است. کارگران می‌گویند اخراج کارگران به دلیل حق‌خواهی و اعتراض به شرایط کار صورت گرفته است و پیمانکار دروغ می‌گوید.

تجمع کارگران کارخانه داروگر تهران
روز سه شنبه دوم خرداد کارگران شرکت داروگر تهران خواستار برطرف کردن موانع قضایی، راه اندازی تولید کارخانه و پرداخت مطالبات خود شدند.

حدود ۱۰۰ کارگر کارخانه داروگر تهران درپی تامین نشدن مواد اولیه کارخانه و توقف تولید بیکار شده‌اند و چهار ماه حقوق و هفت ماه حق بیمه آن‌ها پرداخت نشده است. کارگران پیش‌تر با خواست مشابه مقابل وزارت کار تجمع کرده بودند اما پاسخی نشنیدند.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه،۲۴ می۲۰۲۳