مکرون در تماس با رئیسی: ارسال پهپاد به روسیه را فوراً متوقف کنید

رئیس‌جمهور فرانسه در گفت‌وگوی تلفنی با ابراهیم رئیسی خواستار توقف «فوری» ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین شد.

بر اساس گزارش منتشر شده در وب‌سایت ریاست جمهوری فرانسه، امانوئل مکرون روز شنبه ۲۰ خرداد طی تماس تلفنی به ابراهیم رئیسی هشدار داد پشتیبانی نظامی از روسیه و ارسال پهپادهای ایرانی به مسکو برای جمهوری اسلامی «عواقب» خواهد داشت.

هشدار رئیس جمهور فرانسه به ابراهیم رئیسی یک روز پس از انتشار گزارش دولت آمریکا درباره ارسال صدها پهپاد ایرانی به روسیه برای هدف قرار دادن زیرساخت‌های غیرنظامی و مناطق مسکونی صورت گرفته است.

گزارش‌ها حاکی است که در طول ماه مه، از ۱۱ اردیبهشت تا دهم خرداد، روسیه با حدود ۲۰۰ فروند پهپاد که به گفتۀ مقامات اوکراینی ساخت ایران و از نوع انتحاری «شاهد ۱۳۶» بود، به اوکراین و از جمله کی‌یف حمله کرده است.

جان کربی، هماهنگ‌کنندۀ ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز ۱۹ خرداد همچنین از همکاری‌های تهران و مسکو برای تأسیس یک کارخانه تولید پهپاد در روسیه ابراز نگرانی کرد.

ایران برای ماه‌ها ارسال پهپاد به روسیه را انکار کرد، اما در پی افزایش شواهد و اسناد مربوط به آن توسط اوکراین و نهادهای غربی، نهایتاً حسین امیرعبداللهیان آبان‌ماه پارسال ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه را تأیید کرد.

وزیر خارجۀ ایران، با این حال، مدعی شد ارسال این پهپادها در شمار «محدود و قبل از جنگ روسیه و اوکراین» بوده است.

دولت اوکراین ادعای این مقام ارشد جمهوری اسلامی را رد کرده و با اشاره به ساقط کردن نزدیک به ۵۰۰ پهپاد ایرانی، حکومت ایران را به «دروغ‌گویی» متهم کرده است.

تاکنون آمریکا، کانادا، بریتانیا و اتحادیه اروپا چندین دور بسته تحریمی علیه افراد و نهادهای دخیل در تولید و ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه اعمال کرده است.

آقای مکرون در بخش دیگری از گفت‌وگوی تلفنی با ابراهیم رئیسی همچنین درباره مسیر برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرد.

هفته گذشته، در پی انتشار گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سه کشور اروپایی عضو برجام شامل بریتانیا، فرانسه و آلمان به همراه اتحادیه اروپا و آمریکا با انتشار بیانیه‌هایی نسبت به برنامه هسته‌‌ای ایران ابراز نگرانی کردند.

بخش‌هایی از یک هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) که مقامات اوکراینی آن را پهپاد انتحاری شاهد-۱۳۶ ساخت ایران می‌دانند
رسانه‌های حکومتی در ایران نیز، ضمن بازتاب بخش‌هایی از تماس تلفنی ۹۰ دقیقه‌ای ابراهیم رئیسی و آقای مکرون از اشاره به هشدار آقای مکرون در مورد همکاری نظامی تهران با مسکو خودداری کردند.

در گزارش‌های منتشر شده آمده است که آقای رئیسی در جریان گفت‌وگوی روز شنبه «بر پرهیز از هرگونه سیاسی‌کاری و اقدام غیرسازنده در مذاکرات رفع تحریم‌ها تأکید کرد».

بر پایه این گزارش‌ها، ابراهیم رئیسی مدعی شده که جمهوری اسلامی «با جنگ روسیه و اوکراین» مخالف است و «دیپلماسی» را به عنوان راهکار توقف جنگ در اوکراین پیشنهاد کرده است.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که تیرماه پارسال علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در دیدار با همتای روس خود،‌ ولادیمیر پوتین، «ابتکار عمل» مسکو در جنگ اوکراین را ستود.

آقای خامنه‌ای سپس خطاب به رئیس جمهور روسیه افزوده بود: «در قضیه اوکراین چنان‌چه شما ابتکار عمل را به دست نمی‌گرفتید، طرف مقابل با ابتکار خود، موجب وقوع جنگ می‌شد.»

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،۱۱ ژوئن ۲۰۲۳