فخری خوروش بازیگر سینما و تئاتر در لس‌آنجلس درگذشت

فخری خوروش، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون ایران بعد از ۶۰ سال فعالیت هنری، شنبه ۲۰ خرداد، دور از وطن در شهر لس‌آنجلس آمریکا درگذشت.

او دهم خرداد سال ۱۳۰۸ در شهر کرمانشاه به دنیا آمد اما در تهران بزرگ شد، از سال ۱۳۳۴ با بازی در فیلم «برای تو» به کارگردانی صادق بهرامی وارد عرصه سینما شد و از آن به بعد به عنوان یکی از بازیگران برجسته ایران در کنار هنرمندانی چون عزت‌الله انتظامی، علی نصیریان، جمشید مشایخی، محمد علی کشاورز، جمشید لایق و پرویز فنی‌زاده به ایفای نقش پرداخت و با کارگردانانی همچون جعفر والی و عباس جوانمرد همکاری داشت.

فخری خوروش علاوه بر تئاتر، در فیلم‌های معروف کارگردانان برجسته ایفای نقش کرد.

فیلمهای «نفرین» به کارگردانی ناصر تقوایی، «شطرنج باد» به کارگردانی محمدرضا اصلانی، «سوته‌دلان» به کارگردانی علی حاتمی، «آقای هالو» به کارگردانی داریوش مهرجویی و «شازده احتجاب» به کارگردانی بهمن فرمان‌آرا از ماندگارترین آثاری است که فخری خوروش در آنها ایفای نقش کرد.

آخرین حضور خانم خوروش در یک فیلم، «یک بوس کوچولو» به کارگردانی بهمن فرمان‌آرا بود که در سال ۱۳۸۴ پخش شد. پس از آن، او در سال ۱۳۸۵ به آمریکا مهاجرت کرد و در لس‌آنجلس ساکن شد.

فخری خوروش قبل از انقلاب، در هیچ سریالی حضور نداشت، اما در سال‌های بعد از انقلاب در مجموعه‌های تلویزیونی متعددی بازی کرد.بازی او در نقش مهدعلیا (مادر ناصرالدین شاه) در سریال «امیرکبیر» از جمله برجسته‌ترین نقش‌آفرینی‌های او بود.

همچنین، او در سریال‌های «امام علی» و «پهلوانان نمی‌میرند» نیز حضور داشت.

در سال ۲۰۱۰، در سومین دوره جشنواره «فیلم‌های ایرانی سانفرانسیسکو»، از فخری خوروش به خاطر ۵۰ سال فعالیت هنری‌اش تقدیر شد.

فخری خوروش در سال‌های پایانی زندگی خود در مصاحبه‌ای با انتقاد از مردسالاری در ایران و عدم اجازه رشد به زنان، گفته بود: «در مورد خود من هم اتفاقاتی افتاد که متاسفانه نمی‌توانم بگویم و با من باید به گور برود.»

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی،۱۱ ژوئن ۲۰۲۳