دزدها و قاتل آزاد، معلم زندانی؛ اعتراض تشکل‌های فرهنگی به برخورد دوگانه

همزمان با صدور احکام زندان برای هشت تن از فعالان صنفی معلمان استان فارس، تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران از برخورد دوگانه قوه قضائیه در قبال معلمان از یک سو و نزدیکان حکومت از سوی دیگر انتقاد کرد.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، روز پنجشنبه ۸ تیرماه، در کانال تلگرام خود آزادی اکبر طبری، متهم به فساد مالی، را با جلوگیری از آزادی اسماعیل عبدی، معلم زندانی، مقایسه کرده و پرسیده است «آیا قوانین قضایی، خودی و ناخودی می‌شناسد؟ یا اینکه در این کشور برخی شهروند و برخی شهروند‌ترین هستند؟»

آزادی اکبر طبری، معاون پیشین قوه قضائیه، که با اتهاماتی از قبیل رشوه‌خواری به ۵۸ سال زندان محکوم شده بود، با انتقادات گسترده‌ای ازسوی مخاطبان شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است.

این در حالی است که اسماعیل عبدی، عضو پیشین هیئت مدیره کانون صنفی معلمان ایران، به رغم تحمل بیش از هشت سال زندان همچنان در زندان کچویی کرج بسر می‌برد.

شورای صنفی فرهنگیان ایران رفتار قوه قضائیه را مصداق بی‌عدالتی دانسته و پرسیده است «کجای دنیا این ظلم و بی‌عدالتی رواج دارد؟»

همزمان با انتشار خبر آزادی اکبر طبری به دستور مراجع قضایی، انجمن صنفی معلمان فارس در بیانیه‌ای صدور احکام ۳۴ سال زندان برای هشت معلم کنشگر و فعال صنفی این استان را محکوم کرد.

این انجمن صنفی اعلام کرده که هشت معلم محاکمه‌شده به دلیل شرکت در تجمعات قانونی فرهنگیان، به «تبانی علیه نظام» محکوم شده‌اند.

انجمن صنفی معلمان فارس ، احکام صادره را «ناعادلانه» و بدون «پشتوانه قانون و قضایی» دانسته وخواستار تبرئه این هشت معلم و فعال صنفی شده‌اند.

روزنامه شرق، روز چهارشنبه ۷ تیرماه، در گزارشی درباره احکام سنگین صادره علیه معلمان، از یک معلم ریاضی در شیراز، مژگان باقری، نام برده که به دلیل فعالیت صنفی علاوه بر محرومیت از حق رتبه‌بندی ، به ۵ سال زندان محکوم شده است.

روزنامه شرق در این گزارش به برخوردهای تنبیهی و توبیخی حکومت علیه فعالان صنفی معلمان در قالب بازخرید، بازنشستگی، انفصال از خدمت و اخراج پرداخته است.

معلمان و فعالان فرهنگی در سالهای گذشته به دلیل پیگیری مطالبات صنفی و معیشتی همواره با فشارهای فزاینده از جمله بازداشت، زندان و محرومیت از حقوق و مزایای شغلی مواجه شده‌اند.

این در حالی است که پیشتر شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران تاکید کرده بود که برخوردهای قهری و سیاست «النصر بالرعب» هیچگاه نتوانسته است کنشگران صنفی را از پیگیری مطالبات قانونی خود، منحرف کند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۳۰ ژوئن ۲۰۲۳