پولیتیکو: رابرت مالی به دلیل لغو مجوز امنیتی در «مرخصی» است

نشریه «پولیتیکو» می‌گوید رابرت مالی، نماینده ویژه امور ایران در وزارت خارجه ایالات متحده، بابت لغو مجوز امنیتی‌اش به‌طور موقت در «مرخصی» به سر می‌برد.

مالی در پی پرسش پولیتیکو، روز پنجشنبه از طریق پیام متنی پاسخ داد: «به من اطلاع داده شد که مجوز امنیتی من در دست بررسی است. اطلاعات بیشتری در این باره در اختیار من قرار نگرفته است، اما امیدوارم که بررسی به نتیجه مطلوب برسد و ختم به‌خیر شود. من در این مدت در مرخصی به سر می‌برم»

مالی به پولیتیکو نگفت که مرخصی مذکور از چه زمانی آغاز شده است و قرار است تا چه مدت ادامه پیدا کند. آخرین مصاحبه‌هایی که وی در مقام نماینده ویژه امور ایران با مطبوعات انجام داد در اواخر ماه مه بود.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز پنجشنبه در جریان جلسه مطبوعاتی این وزارتخانه بیانیه‌ای را برای خبرنگاران قرائت کرد که بر مبنای آن مالی به مرخصی فرستاده شده است، اما جزئیات بیشتری در این باره ارائه نکرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که در مدت غیبت مالی، مسئولیت حل و فصل امور مربوط به ایران با معاون وی آبرام پِیلی است.

به گفته پولیتیکو، مالی یک «فرد جنجالی» در میان مشاوران جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده است، چرا که نشان داده تمایل به انجام کارهای غیرمتعارف دارد، و با «چهره‌های بحث‌برانگیز» در قبال ایران همکاری می‌کند.

مالی که در جریان کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری باراک اوباما در سال ۲۰۰۸ مشاور غیررسمی وی بود، مجبور شد از مقام خود کناره بگیرد هنگامی که معلوم شد در نقش مدیر «گروه بین‌المللی بحران»، که یک اندیشکده هوادار رابطه به تهران است، با اعضای گروه شبه‌نظامی فلسطینی حماس دیدار کرده است.

اخیرا نیز مطبوعات ایرانی و اسرائیلی مدعی شده‌اند که دولت بایدن پشت پرده در حال مذاکره با تهران بر سر برنامه اتمی ایران است، و ناظران گمانه می‌زنند که مالی، به عنوان نماینده ویژه امور ایران در وزارت خارجه آمریکا، باید در این قضیه نقش داشته باشد.

برگرفته ای از سایت العربیه فارسی،۲۳ ژوئن ۲۰۲۳