جاسوسی تیم زاکانی از مخالفان جمهوری اسلامی در خاک بلژیک

وزیر خارجه بلژیک که برای چهارمین بار مجبور شد درباره صدور ویزا به علیرضا زاکانی به نمایندگان این کشور توضیح دهد، اعلام کرد که از ایران خواسته درباره «جاسوسی» تیم همراه زاکانی از اپوزیسیون جمهوری اسلامی در خاک بلژیک توضیح دهد.

حاجا لحبیب شامگاه پنج‌شنبه، هشتم تیر، در پارلمان بلژیک گفت که از سازمان امنیت داخلی این کشور خواسته که درباره عملکرد هیئت ایرانی همراه با علیرضا زاکانی شهردار تهران در بروکسل تحقیق کند.

او گفت: «دو نفری که علاقه خاصی به تظاهرات [مخالفان جمهوری اسلامی در بروکسل] نشان می‌دادند و مشغول عکس گرفتن بودند توسط پلیس رهگیری شدند و مشخص شد که آنها جزو هیئت ایرانی هستند.»

زاکانی به همراه ۱۳ نفر دیگر از حکومت ایران سه هفته پیش، برای شرکت در یک کنفرانس با حضور شهرداران شهرهای بزرگ جهان به بروکسل سفر کرد. این سفر با اعتراض ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی همراه شد.

رسانه‌های بلژیکی در روزهای اخیر از اقدامات «جاسوسی» اعضای تیم زاکانی از اپوزیسیون جمهوری اسلامی خبر دادند و برخی از این رسانه‌ها روز پنج‌شنبه شواهد تازه‌ای را در این زمینه منتشر کردند.

عکسی که روزنامه هاال‌ان از یکی از همراهان علیرضا زاکانی منتشر کرده که در بروکسل از مخالفان جمهوری اسلامی عکس می‌گرفت
دو برادر بلژیکی ایرانی‌تبار که یکی از آنها در تظاهرات علیه حضور زاکانی در بروکسل شرکت کرده بود، به رسانه‌ها گفته‌اند که پس از این سفر، مادرشان در ایران «تحت بازداشت و بازجویی» نیروهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی قرار گرفت.

بر اساس گزارش رسانه‌های بلژیک، اعضای هیئت ایرانی همراه با زاکانی با موبایل‌ یا دوربین از تظاهرات ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی در بروکسل فیلم گرفتند.

رسانه‌های بلژیک همچنین عکس عبدالمطهر محمدخانی، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران، را منتشر کرده‌اند که گفته می‌شود در حال گرفتن فیلم از مخالفان ایرانی است.

وزیر خارجه بلژیک شامگاه پنج‌شنبه در واکنش به انتشار این گزارش‌ها گفت: «این غیرقابل قبول است که کسی از یک دیدار رسمی برای نظارت بر مخالفان ایرانی در بلژیک استفاده کند.»

خانم لحبیب با اشاره به تماس خود با سفارت جمهوری اسلامی در بروکسل اضافه کرد: «من خواستار واکنش سریع ایران و همچنین شفاف‌سازی در خصوص رفتار شهردار تهران در خاک خود شدم.»

این اولین بار نیست که اقدامات نیروهای جمهوری اسلامی یا عوامل منتسب به حکومت ایران برای جاسوسی از ایرانیان، به‌ویژه ایرانیانی که در تظاهرات علیه جمهوری اسلامی در خارج از کشور حاضر می‌شوند، جنجالی می‌شود.

علاوه بر جمهوری اسلامی، کشورهای چین و ترکیه نیز نیروهای بسیاری را برای جاسوسی از مخالفان خود در خارج از مرزهای کشورشان استخدام کرده‌اند.

همچنین در پی بحران سیاسی به وجود آمده به دلیل صدور ویزا برای علیرضا زاکانی، پارلمان بلژیک سرانجام به یک طرح حمایتی از وزیر خارجه بلژیک رای مثبت داد.

این طرح که از سوی حزب لیبرال بلژیک (حزبی که حاجا لحبیب متعلق به آن است) تدوین شده بود در جلسه شامگاه پنج‌شنبه از مجموع ۱۳۳ رای‌دهنده، ۷۹ رای مثبت، ۵۰ رای منفی و چهار رای ممتنع کسب کرد.

روز پنج‌شنبه رهبر نمایندگان سوسیالیست پارلمان بلژیک خواستار کناره‌گیری لحبیب شده بود، اما رای مثبت اعضای همین حزب به این طرح، موجب شد که وزیر خارجه کنونی از خطر حذف از دولت نجات یابد.

پیشتر او از سوی بسیاری از نمایندگان متهم شده بود که «در مقابل ظالمان نمی‌ایستد» و با صدور ویزا برای ۱۴ مقام جمهوری اسلامی، امنیت اپوزیسیون جمهوری اسلامی در بلژیک را به خطر انداخته است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۳۰ ژوئن ۲۰۲۳