بزرگداشت چهار جان باخته ی قیام ژینا در زادروز تولدشان

همزمان با جلوگیری نیروهای امنیتی برای برگزاری مراسم تولد چهار تن از جان باختگان قیام ژینا بر مزار آن ها، روز شنبه کارزار گسترده ای در شبکه های اجتماعی به یاد سارینا اسماعیل‌زاده، مهدیس حسینی، پیمان منبری و سعید یعقوبی، معترض اعدام شده در اصفهان، به راه افتاد. جوانان معترض ایرانی با انتشار تصاویر، ویدیوها و سخنان این زنده یادان بر ادامه ی مبارزه تا پیروزی بر حکومت اسلامی تاکید کردند.
شبکه حقوق بشر کردستان گزارش داد مراسم بیست و ششمین سالروز تولد پیمان منبری از معترضان کشته شده به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی که قرار بود روز شنبه دهم تیر ماه بر مزار او در بهشت محمدی سنندج برگزار شود به دلیل «تهدید و فشار اداره اطلاعات» لغو شد. پیمان منبری متولد ۱۰ تیر ۱۳۷۶ بود که روز شانزدهم مهر در جریان تظاهرات مردمی شهر سنندج با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شد و پیکر او ساعت ٢ بامداد یکشنبه هفدهم مهرماه با حضور نیروهای امنیتی و شمار معدودی از اعضای خانواده‌اش در بهشت محمدی سنندج به خاک سپرده شد. فاطمه حیدری، خواهر جواد حیدری معترض کشته شده در قزوین، نیز در توییتی نوشت که حتی لغو مراسم تولد پیمان منبری بر سر مزار او در بهشت محمدی برای نیروهای امنیتی کافی نبوده و آنها «مجدد به خانواده گفته‌اند حتی حق ندارید در خانه‌ی خودتان برایش تولد بگیرید.»
به گزارش رادیو فردا، از سوی دیگر، محمد هاشمی، پسر خاله مجید کاظمی معترض اعدام شده در اصفهان، در توییتی خبر داد که «به خانواده سعید یعقوبی هم اجازه نداده‌اند روز تولدش کنار مزارش باشند» و این خانواده در منزل خود برای این معترض اعدام شده، تولد گرفتند. سعید یعقوبی متولد نیز متولد ۱۰ تیر ماه بود و پس از بازداشت در ارتباط با اعتراضات شامگاه ۲۵ آبان پارسال در محله خانه اصفهان و بدون دسترسی به دادرسی عادلانه و وکیل، به همراه مجید کاظمی و صالح میرهاشمی به اتهام «محاربه» در بامداد بیست و نهم اردیبهشت ۱۴۰۲ در زندان مرکزی اصفهان اعدام شد.
روز جمعه نهم تیر ماه تولد مهدیس (محدثه) حسینی دختر ۱۶ ساله‌ای بود که در جریان اعتراضات سی‌ام شهریور ماه با شلیک نیروهای امنیتی زخمی و مدتی بعد خانواده‌اش پیکر بی‌جان او را در منزل‌شان یافتند. مهدیس (محدثه) حسینی ۱۶ساله، در آغازین روزهای اعتراضات زن، زندگی، آزادی در آمل با شلیک مستقیم گلوله جنگی توسط نیروهای امنیتی جمهوری ‌اسلامی کشته شد.
بخش قابل توجهی از واکنش های اینترنتی به یادبود سارینا اسماعیل‌زاده اختصاص داشت، دختر ۱۶ ساله و دانش آموز مدرسه فرزانگان شهر کرج که در جریان اعتراضات به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شد و پس از آن نیز خانواده‌‌اش به شدت تحت فشار دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی قرار گرفتند.

کانون صنفی معلمان بوشهر: خواستار آزادی و بازگشت بەکار استاد محمود ملاکی هستیم

کانون صنفی معلمان استان بوشهر با انتشار فراخوانی خواهان آزادی و بازگشت به کار محمود ملاکی شد. در این فراخوان آمده است:
محمود ملاکی، معلم زیست مدارس بوشهر، دارای بیست سال سابقه با اتهام‌ مطالبەگری حقوق دانش‌آموزان و معلمان بصورت کاملا قانونی و ‌طبق اصول ۲۶ و ۲۷ قانون اساسی، محکوم به زندان و اخراج از آموزش و ‌پرورش شده‌اند. کانون صنفی معلمان استان بوشهر، از مسئولین امر تقاضا می‌کند ضمن مختومه نمودن پرونده‌ها، شرایط آزادی و بازگشت به‌کار این معلم شریف را فراهم آورند. لذا در همین راستا از کلیه‌ی انسان‌های آزاده، فرهنگیان، دانش‌آموزان و‌ شما مردم شریف استان بوشهر و سراسر ایران تقاضا می‌کنیم در راستای حمایت از جناب ملاکی، استوری اینستاگرام و‌ وضعیت واتس‌آپ خود را به عکس این معلم شریف مزین نمایید.
وعده‌ی ما:
زمان: سه شنبه ۱۳ تیرماه
ساعت دوازده ظهر الی دوازده شب.

تجمع اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعی شوش

امروز یکشنبه ۱۱ تیرماه ۱۴۰۲ بازنشستگان تأمین اجتماعی شهرستان شوش در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان مجدداً مقابل سازمان تأمین اجتماعی این شهرستان دست به تجمع زدند.

شورای عالی امنیت ملی سرانجام ورود زنان به ورزشگاه‌ها را تصویب کرد

رییس فدراسیون فوتبال ایران نهم تیر ماه اعلام کرد که شورای امنیت ملی ورود زنان به ورزشگاه‌ها را تصویب کرده است. به گزارش وبسایت فدراسیون فوتبال ایران مهدی تاج گفت کارگروهی برای اجرای این قانون تعیین شده که تصمیم‌گیری درباره نحوه اجرا را بر عهده دارد. وزارت کشور، وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون فوتبال و دو دستگاه اطلاعاتی برای چگونگی ورود زنان برنامه‌ریزی می‌کنند. در این میان نقش دو دستگاه‌ اطلاعاتی که قرار است برای چگونگی ورود زنان برنامه‌ریزی کنند قابل توجه است. تصویب ورود زنان در پی فشارهای فیفا بر فدراسیون فوتبال ایران بود که بر ضرورت حضور زنان در ورزشگاه‌ها پافشاری داشت. واکنش‌های منفی نسبت به ورود زنان به ورزشگاه‌ها سال‌هاست که از سوی امام‌های جمعه و برخی مقامات به‌ویژه در شهرهای مذهبی همچون قم و مشهد بیان می‌شد و این فشارها مانع شده بود که این حق انسانی به زنان تعلق بگیرد.

وکیل خانواده ابوالفضل آدینه‌زاده هم به «فعالیت تبلیغی علیه نظام» متهم شد

خسرو علی‌کردی، وکیل خانواده ابوالفضل آدینه‌زاده، روز شنبه دهم تیر اعلام کرد که به «فعالیت تبلیغی علیه نظام به‌نفع گروه‌های معاند» متهم شده است.
او در توئیتی ضمن اعلام این خبر گفته است که دادسرای انقلاب مشهد از پذیرش وکیل او به دلیل این که در فهرست وکلای تأیید قوه قضاییه نیست، خودداری کرده است. این وکیل دادگستری پس از بازداشت اعضای خانواده ابوالفضل آدینه‌زاده درباره وضعیت آن‌ها بارها اطلاع‌رسانی کرده بود.
ابوالفضل آدینه‌زاده، ۱۶ ساله در جریان اعتراضات «زن زندگی آزادی» در مشهد با شلیک مستقیم نیروهای حکومتی کشته شد.

لغو کنسرت به دلیل اجازه ندادن به حضور خواننده زن

تهمورث پورناظری، خواننده، از لغو کنسرت خود به دلیل عدم صدور مجوز برای سحر محمدی، یکی از خوانندگان گروهش خبر داد. آقای پورناظری در اینستاگرام نوشته: «زمانی به صحنه باز می‌‌گردم که همه‌ گروه بر روی صحنه باشند.»

غرق شدن کودکی بلوچ در کانال آب

بنا بر گزارش خبرگزاری «حال‌وش»، یک کودک بلوچ، شب جمعه نهم تیرماه ۱۴۰۲، در کانال‌های آب اطراف عیدگاه شهرستان خاش بر اثر غرق‌شدگی جان‌باخته است. کانال‌های اطراف عیدگاه خاش بر اثر باران‌های اخیر پر از آب شده و این کودک در داخل یکی از همین کانال‌ها سقوط کرده است. در این گزارش به هویت این کودک اشاره‌ای نشده است. پیش از این نیز، در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، دو‌ کودک‌ بلوچ به نام‌های مروان ابراهیمی و عبدالله ابراهیمی که به دلیل قطعی آب روستا به همراه مادرشان برای شستن لباس به رودخانه «شکر جنگل» از توابع شهرستان سرباز رفته بودند، غرق شدند. در طی سال‌های اخیر گودال‌های ذخیره آب (هوتگ) بدون حفاظ و فنس، منجر به غرق شدن کودکان زیادی در مناطق روستاهای استان سیستان و بلوچستان شده است. هم‌چنین سالانه به ویژه در فصل بهار و تابستان کودکان بسیاری در رودخانه های فصلی و هوتگ‌ها غرق شده و یا مورد حمله گاندوها قرار می‌گیرند.

برگفته ای از سایت اخبار روز،۲ جولای  ۲۰۲۳