حملات هوایی و موشکی اسرائیل به نقاطی از حمص سوریه

خبرگزاری دولت سوریه (سانا) یکشنبه ۱۱ تیر/دوم ژوئیه از حمله موشکی اسرائیل به شهر حمص خبر داد. سانا به نقل از یک منبع نظامی نوشت اسرائیل حدود ساعت ۱۲:۲۰ دقیقه بامداد نقاطی را در مجاورت شهر حمص با موشک‌هایی که از شمال شرق بیروت شلیک شدند هدف قرار داد.

به گفته این منبع نظامی پدافند هوایی سوریه تعدادی از موشک‌ها را منهدم کرده و این حمله تنها خسارت مادی درپی داشته است. شهر حمص تحت کنترل دولت بشار اسد است. از سوی مقابل ارتش اسرائیل حمله هوایی به سوریه را تأیید و اعلام کرد که جنگنده‌هایش یک پدافند دفاع هوایی سوریه را که از آن یک موشک ضدهوایی به سمت اسرائیل شلیک شده بود، بمباران کردند.

آویچای آدرایی، سخنگوی ارتش اسرائیل گفت که جت‌های اسرائيلی همچنین به اهداف دیگری در منطقه حمله کرده‌‌اند. او پیشتر روز شنبه در توییتر اعلام کرده بود که موشک ضد هوایی پرتاب‌شده از خاک سوریه به سمت اسرائیل در هوا منفجر شده و تلفات جانی به همراه نداشته است.

اسرائیل در ماه‌های اخیر حملات خود را به فرودگاه‌ها و پایگاه‌های هوایی سوریه تشدید کرده تا مانع استفاده روزافزون جمهوری اسلامی ایران از خطوط تدارکات هوایی برای ارسال سلاح به گروه‌های تحت حمایت سپاه قدس در سوریه و لبنان، از جمله حزب‌الله لبنان شود. کارشناسان نظامی اسرائیل می‌گویند که حملات اسرائیل بخشی از سیاست چندساله «درگیری با شدت کم» اسرائیل است که هدف آن کندکردن نفوذ فزاینده ایران در سوریه بوده است. نیروهای متحد سپاه قدس از جمله حزب‌الله لبنان اکنون بر مناطقی از شرق، جنوب و شمال غرب سوریه و حومه پایتخت تسلط دارند.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه،۲ جولای  ۲۰۲۳