پلمب دست‌کم ۱۱ واحد صنفی به بهانه بی‌حجابی

پلمب واحدهای صنفی در شهرهای مختلف ایران به بهانه رعایت نکردن حجاب اجباری کماکان ادامه دارد. دست‌کم ۱۱ واحد صنفی در شهرهای بندرعباس، تهران، مشهد و متل قو پلمب شده‌اند. اداره نظارت بر اماکن نیروی انتظامی هرمزگان، روز شنبه، از پلمب پنج واحد صنفی در بندرعباس خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، کافه ونیز و کافه لیان واقع در خیابان رسالت، کافه چوبی جنب پل رسالت، کافه دوچرخه و باشگاه بدن‌سازی واقع در خیابان رسالت شمالی، به‌دلیل آنچه «عدم رعایت شئونات اسلامی» خوانده می‌شد پلمب شده‌اند.

بر اساس اخبار منتشر‌شده در رسانه‌های اجتماعی، روز شنبه، دست‌کم دو واحد صنفی در شهر مشهد پلمب شده‌اند. کافه نقطه واقع در وکیل‌آباد مشهد با انتشار تصویری در صفحه اینستاگرامی خود، از پلمب شدن این کافه خبر داد.

کافه رستوران لاویستا واقع در طرقبه مشهد نیز روز شنبه پلمب شد. اداره اماکن علت پلمب این کافه رستوران را «عدم رعایت شئونات اسلامی» و «ارائه خدمات به مشتریان فاقد حجاب» عنوان کرده است. پلیس اداره اماکن همچنین در ورودی این کافه رستوران اطلاعیه نصب کرده است که بر روی آن نوشته شده: «در اجرای مصوبات و دستور مقام محترم قضایی این واحد به‌دلیل عدم رعایت شئونات اسلامی و ارائه خدمات به مشتریان فاقد حجاب تا اطلاع ثانوی پلمب گردید.»

کافه رستوران لاویستا در صفحه اینستاگرامی خود، با اعلام خبر پلمب این واحد صنفی نوشته است: «به‌زودی پرقدرت‌تر از قبل در خدمتتان هستیم.»

در شهر تهران نیز «جز کافه» واقع در خیابان فلسطین، به‌دلیل «عدم رعایت شئونات اسلامی» پلمب شد. صفحه اینستاگرامی این کافه با اعلام این خبر نوشت این کافه تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهد بود. علاوه بر این، «کافه وِی» واقع در مجتمع تجاری کوه‌ نور در محله فرمانیه تهران نیز پلمب شد. این کافه در صفحه اینستاگرامی خود با انتشار تصویری از پلمب ورودی این کافه، اعلام کرد که تا اطلاع ثانوی قادر به فعالیت نخواهند بود.

پیش‌ازاین نیز اعلام شده بود که پلیس نظارت بر اماکن عمومی، روز پنجشنبه هشتم تیرماه، شیرینی‌سرای لیلی در شهر متل قو (سلمان شهر) را به‌دلیل «عدم رعایت حجاب اجباری»، پلمب کرده است. هرانا با اعلام این خبر به نقل از یک منبع آگاه، نوشت: «پنجشنبه، حدود ساعت ۱۱ شب، شیرینی‌سرای لیلی واقع در شهر متل قو به‌دلیل بی‌حجابی توسط پلیس نظارت بر اماکن عمومی این شهر پلمب شده است.»

شیرینی‌سرای لیلی شعبه‌های زیادی در سراسر استان مازندران ازجمله در شهرهای آمل، نور، تنکابن، نوشهر، متل قو و رامسر دارد.

بر اساس ویدیویی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده‌، یک رستوران نیز در این شهر پلمب شده است. بر اساس گزارش شهروندان، رستوران ارکیده در متل قو به‌دلیل «عدم رعایت حجاب اسلامی» پلمب شد.

انتقادها به پلمب واحدهای صنفی، با وجود مشکلات عمده اقتصادی در ایران، افزایش یافته است. فراجا با حمایت حاکمیت در زمینه پلمب واحدهای صنفی فعالیت می‌کند و از شروع خیزش سراسری تا به امروز، صدها کافه، رستوران و واحد صنفی را به بهانه تن ندادن مشتریان و مسئولان این واحدها به حجاب اجباری، به‌صورت موقت تعطیل کرده است.

دامنه انتقادها به این اقدام، به بخشی از حاکمیت نیز کشیده شده است. چندی پیش معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی، اعلام کرده بود که این اقدام مغایر با قانون اساسی است. این نماینده مجلس در گفت‌وگو با عصر ایران گفت: «اصول مصرح در قانون اساسی بر آزادی‌های مشروع در جامعه تاکید دارد و این مباحثی که به‌زعم آن‌ها تحت عنوان محرومیت خانم‌های کم‌حجاب و بی‌حجاب از خدمات اجتماعی مطرح می‌شود، مطلقا با قانون اساسی ما سازگار نیست.»

او همچنین اعلام کرد که این برخوردها به‌صورت سلیقه‌ای صورت می‌گیرد و قانون‌گذار چنین حقی به کسی نداده است. او اعلام کرد که به‌جای بیکار کردن شهروندان، با نهادهایی که تمام این سال‌ها برای کارهای فرهنگی و عقیدتی بودجه گرفته‌اند برخورد شود.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی،۲ جولای  ۲۰۲۳