گروسی: همکاری تهران با آژانس در سطح و سرعت کافی پیش نمی‌رود

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ضمن ابراز نگرانی درباره «تداوم غنی‌سازی اورانیوم» در ایران گفت که همکاری‌های میان تهران و آژانس، که سه ماه پیش- در اوایل ماه مارس- درباره‌شان توافق شده بود، با سرعت و در سطح مورد نظر او پیش نمی‌رود. 

گروسی در گفت‌وگو با تلویزیون فرانسه ۲۴ که روز پنجشنبه ۲۹ ژوئن پخش شد گفت که در سفرش به تهران توافق شده بود که جمهوری اسلامی ایران فعالیت‌های اتمی خود را محدود کند و به کارشناسان آژانس اجازه دهد تا ظرفیت‌های نظارتی خود را افزایش دهند. گروسی گفت: «ما توانستیم به برخی از این هدف‌ها برسیم، نه همه موارد.» 

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که تداوم غنی‌سازی اورانیوم در ایران مایه نگرانی است و افزود: «از همین روست که به شرکایمان در تهران می‌گوییم که تنها راه آنان برای به دست آوردن اعتماد بین‌المللی، کار و همکاری با آژانس است، و بدون آن، هرچه بگویند مورد تایید نیست.»

گروسی گفت که مذاکرات میان جمهوری اسلامی و آمریکا برای کاهش تنش‌ها به‌خودی‌خود «چیز بدی نیست»، ولی در عین حال تاکید کرد که این توافق باید «امکان راستی‌آزمایی داشته باشد و آژانس بتواند آن را تایید کند.» 

گروسی گفت که برجام اکنون چیزی نیست جز یک «پوسته خالی». او گفت کسی برجام را مرده اعلام نمی‌کند، اما هیچ‌ فعالیت دیپلماتیک حول آن صورت نمی‌گیرد.» او همچنین ابراز امیدواری کرد که اگر توافقی برای احیای برجام صورت گیرد، از آژانس دعوت شود تا «تعهدها را بازرسی و واقعی بودنشان را تایید کند و اطمینان یابد که فقط روی کاغذ نیستند.»

رافائل گروسی در نیمه خرداد (پنجم ژوئن) گفته بود که ایران فقط با بخشی از الزام‌های بازرسی هسته‌ای همکاری می‌کند که از چهارم ماه مارس دو طرف بر سر آن‌ها توافق کرده بودند. 

او همچنین در آن زمان به گزارش محرمانه‌ای اشاره کرده بود که می‌گفت ذخایر اوانیوم غنی‌شده ایران در سه ماه بیش از یک‌چهارم افزایش یافته است و این هم شامل ذخایر اورانیوم غنی‌شده تا ۲۰ درصد می‌شود که نزدیک به نیم تن است و هم اورانیوم ۶۰ درصدی که بیش از ۱۰۰ کیلوگرم است. 

گفته‌های جدید گروسی در حالی رسانه‌ای شد که در هفته‌های گذشته، گزارش‌هایی درباره دیدار غیرمستقیم مقام‌های جمهوری اسلامی ایران و دولت جو بایدن در کشورهای منطقه خاورمیانه منتشر شد. 

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست فصلی خود در هفته اول ژوئن پرونده فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را بررسی کرده بود. در آن نشست قطعنامه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران صادر نشد. 

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی،۱ جولای  ۲۰۲۳