شکافِ ده میلیون تومانیِ دستمزد و هزینه‌های زندگی

افزایش ۸۰ هزار تومانی یارانه تحت عنوان یارانه کالابرگ الکترونیکی در حالی صورت گرفته است که خبرگزاری «ایلنا» در گزارشی از فاصله ۱۰ میلیون تومانی بین دستمزد و هزینه‌های زندگی خبر داده است.

این رسانه با تاکید بر عمق فاجعه اقتصادی در بین خانوارها نوشته است که «اگر دولت واقعاً می‌خواهد این شکاف را پر کند، اول باید ماده ۴۱ قانون کار اجرا و دستمزد براساس قانون ترمیم شود.»

بر همین اساس این خبرگزاری اعلام کرده که کالابرگ الکترونیک، تمهیدی در قانون بودجه ۱۴۰۱ بود و آن زمان مقرر شده بود دولت گرانیِ ناشی از حذف ارز دولتی کالاهای اساسی را با پرداخت کالابرگ الکترونیک به اقشار کم درآمد جبران کند «به گونه‌ای که مشمولان بتوانند کالاهای اساسیِ مورد نیاز خانوار را به قیمت‌های شهریور ۱۴۰۰ خریداری کنند»؛ این شرط اساسی هیچ زمان رعایت نشد.

نویسنده مطلب از رویکرد رسانه‌ای دولت و رسانه‌های نزدیک به آن انتقاد کرده و نوشته است که در روزهای گذشته «افزایش بیست درصدی یارانه» به عنوان یک دستاورد یارانه‌ای در رسانه‌ها تیتر شد در حالی که یک خانوار متوسط ۳/۳ نفره در بهترین حالت ماهی ۱۸ تا ۲۰ میلیون تومان هزینه دارد و سرجمع دریافتیِ آن‌ها در خوشبینانه‌ترین حالت به ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌رسد.

سوالی که خبرگزاری ایلنا مطرح کرده این است که یک خانواده وقتی حدود ۹ تا ۱۰ میلیون تومان عقب‌ماندگی مزدی دارد؛ در این شرایط، سوال این است که چنین یارانه‌ای به چه کار کارگران و بازنشستگان می‌آید؟

موضوعی که علی اصلانی عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور در این رابطه می‌گوید مشکل کارگر امروز این نیست که دولت کالابرگ بدهد یا نه؛ مشکل، فاصله‌ دستمزد و خط فقر است که سال به سال عمیق‌تر شده و امسال به بیشترین میزان رسیده است.

به باور او الان مهم‌ترین مشکل و دغدغه‌ کارگران، مسکن است؛ بیش از ۶۰ درصد کارگران مستاجرند و اجاره خانه در یکسال اخیر بیش از ۱۰۰ درصد افزایش نرخ داشته است.

بنابر این گزارش، انتقادها به این رویکرد دولت این است که در چنین شرایطی برای ده یا دوازده قلم کالای خوراکی کالابرگِ ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومانی می‌دهند و فکر نمی‌کنند که چه مشکلی را حل می‌کند؟

این انتقادات اما از ابتدای اجرای طرح [کالابرگ الکترونیک] وجود داشته و دولت بدون توجه به آن راه خود را می‌رود و حتی به نظر می‌رسد دولت تصویر غبارآلودی از آینده اقتصادی کشور دارد بطوریکه معاون وزیر کار از تحت پوشش کوپن قرار گرفتن ۹۰ درصد مردم و تعیین یارانه‌های مختلف از جمله انرژی و نان و شوینده خبر داده است.

علیرضا عسگریان چند روز پیش با بیان اینکه برنامه دولت در کالابرگ فعلا حمایت در قالب سبد غذایی است اما ممکن است در آینده از سبد سلامت مانند شوینده‌ها هم حمایت کند، گفته بود: «احتمال دارد در آینده اعتبار مازاد برای دهک‌های ۴ تا ۹ هم اجرا شود.»

در روزهایی که خطر فقر واقعی در تهران از سوی رسانه‌ها و کارشناسان بیش از ۳۰ میلیون تومان اعلام می‌شود؛ پیش از این گزارش شد که یک خانواده با دارا بودن دو نفر شاغل باز هم در زیر «خط فقر» قرار دارند و هزینه‌های معیشت کماکان با فاصله معناداری از درآمد قرار دارد.

خبرگزاری ایلنا، ۲۸ خرداد ماه در گزارشی دستگاه‌های آماری ایران را متهم به «دستکاری» و «جهت‌دهی به آمار» کرده و نوشته بود که ارقام جدیدی در مورد شاخص‌هایی مانند «رقم خط فقر» و «نرخ خط فقر» منتشر شده که نشان می‌دهد اعدادِ مبنا در مذاکرات دستمزدی ۱۴۰۲ تناسبی با واقعیت‌ها نداشته است.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی،۲ جولای  2023