سمافور: اف‌بی‌آی از رابرت مالی به‌دلیل سوءنگهداری از اطلاعات محرمانه تحقیق می‌‌کند

وبگاه خبری «سمافور» گزارش داد که «اف‌بی‌آی»، اداره تحقیقات فدرال آمریکا در حال تحقیق از رابرت مالی، فرستاده ویژه ایالات متحده در امور ایران پیرامون سوءنگهداری از اطلاعات محرمانه است.

یک مقام بلندپایه آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، شامگاه جمعه ۱۶ تیر به «سمافور» گفت، نهادهای دولتی تا زمانی که روند تحقیقات از مالی علنی نشود از اظهارنظر درباره پرونده او خودداری می‌کنند.

این مقام اشاره کرد که مالی با تحقیقات امنیتی دیپلماتیک روبرو است.

منبع مذکور تاکید کرد که واگذاری تحقیقات به اف‌بی‌آی احتمالا از ارتکاب تخلفی جنایی توسط مالی خبر می‌دهد.

مرخصی اجباری
مالی هفته گذشته گفته بود که بابت لغو مجوز امنیتی‌اش به‌طور موقت در «مرخصی» به سر می‌برد.

او تصریح کرد: «به من اطلاع داده شد که مجوز امنیتی من در دست بررسی است. اطلاعات بیشتری در این باره در اختیار من قرار نگرفته است، اما امیدوارم که بررسی به نتیجه مطلوب برسد و ختم به‌خیر شود. من در این مدت در مرخصی به سر می‌برم».

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم بیان کرده بود که مالی به مرخصی فرستاده شده اما جزئیات بیشتری در این باره ارائه نکرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین گفت که در مدت غیبت مالی، مسئولیت حل‌وفصل امور مربوط به ایران با معاون وی «آبرام پِیلی» است.

مالی در ژانویه ۲۰۲۱ به عنوان فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران تعیین شد.

او از اعضای تیمی بود که توسط بیل کلینتون، رئیس جمهوری اسبق آمریکا برای گفت‌وگوهای صلح خاورمیانه در سال ۲۰۰۰ میان اسرائیل و فلسطین تشکیل شده بود.

مالی پس از تعیین به عنوان فرستاده ویژه ایران در دولت جو بایدن، رئیس جمهوری کنونی آمریکا، کوشید توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی را دوباره احیا کند اما نتوانست چنین ماموریتی را به سرانجام برساند.

اخیرا نیز مطبوعات ایرانی و اسرائیلی مدعی شده‌اند که دولت بایدن پشت پرده در حال مذاکره با تهران بر سر برنامه اتمی ایران است، و ناظران گمانه می‌زنند که مالی، به عنوان نماینده ویژه امور ایران در وزارت خارجه آمریکا، باید در این قضیه نقش داشته باشد.

برگرفته ای از سایت العربیه فارسی،۲۳ ژوئن ۲۰۲۳