مرگ دست‌کم یک نیروی انتظامی در حمله افراد مسلح به کلانتری ۱۶ زاهدان؛ درگیری «ادامه دارد»

رسانه‌ها در ایران صبح روز شنبه، ۱۷ تیر، خبر دادند که «افراد مسلح» به کلانتری ۱۶ زاهدان در نزدیکی مسجد مکی حمله کرده‌اند. در این حمله دست‌کم یک مامور نیروی انتظامی کشته شده است.

خبرگزاری‌های ایسنا و تسنیم گزارش داده‌اند که در این حمله دو نفر مجهز به «کمربند انتحاری» بوده‌اند و اقدام به «انفجار» کرده‌اند. در شبکه‌های اجتماعی به شنیده شدن صدای دو انفجار اشاره شده است.

ساعتی بعد معاون امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با صداوسیما انفجار کمربند انتحاری را رد کرده و گفت که مهاجمان از نارنجک استفاده کرده‌اند.

هنوز از تعداد و هویت افراد مهاجم خبری منتشر نشده است.

ایسنا به نقل از دادستان زاهدان نوشته که درگیری بین طرفین همچنان ادامه دارد.

سایت خبری حال‌وش که اخبار مربوط به سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد روز شنبه از «تصرف» کلانتری زاهدان خبر داده و نوشت که نیروهای مسلح زاهدان برای مقابله با مهاجمان «بسیج» شده‌اند.

با این حال معاون امنیتی استاندار می‌گوید که مهاجمان «نتوانسته‌اند» کلانتری را تصرف کنند و تنها برجک این ساختمان را در اختیار دارند.

حال‌وش در حساب توئیتر خود به نقل از منابع مختلف نوشت: «نیروهای نظامی موجود در سطح شهر زاهدان به صورت کامل بسیج شده و به تمام ارگان‌های نظامی آماده‌باش صادر شده است.»

حال‌وش همچنین به نقل از یک نیروی نظامی خبر داده که «نیروهای مخصوص» وارد زاهدان شده‌اند و به سمت هر خودرویی که توقف نکند، تیراندازی می‌کنند و برای «درگیری» آماده شده‌اند.

ساعتی پس از این خبر، حبرگزاری مهر تایید کرد که نیروهای انتظامی و امنیتی منطقه را «محاصره» کرده‌اند و خیابان‌های محدوده کلانتری ۱۶ از جمله آزادگان، مدنی، رازی، مهر و توحید مسدود شده و به کسی اجازه تردد داده نمی‌شود.

خبرگزاری صداوسیما هم در گزارشی اعلام کرد با گذشت «چندین ساعت» از حمله به کلانتری زاهدان، در خیابان منتهی به کلانتری همچنان صدای تیراندازی به گوش می‌رسد.

به گفته گزارشگر تلویزیون حکومتی ایران از زاهدان، بر اساس «اخبار غیررسمی» مهاجمان سه نفر بودند که دو تن از آنها با انفجار انتحاری کشته شدند و یک مهاجم هنوز در داخل کلانتری حضور دارد.

همچنین ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که اطراف کلانتری ۱۶ زاهدان را نشان می‌دهد و در آنها صدای تیراندازی مداوم به گوش می‌رسد.

در همین زمینه مولوی عبدالغفار نقشبندی، امام جمعه سابق راسک، در توییتر نوشت: «طبق اخبار موثق فدائیان بلوچ کلانتری ۱۶ زاهدان که عامل فاجعه خونین زاهدان بود را به رگبار بسته اند ازینرو ممکن است هر آن، نیروهای وحشی رژیم به همین بهانه بسوی مسجد مکی بروند. از جوانان زاهدانی در خواست میشود گرداگرد مسجد حلقه بزنند.»

کلانتری ۱۶ زاهدان محلی بود که در جریان «جمعه خونین» زاهدان که پس از برگزاری نماز جمعه هشتم مهرماه پارسال رخ داد، به طرف مردم معترض زاهدان مستقیما تیراندازی شد و دست‌کم یکصد شهروند بلوچ کشته شدند.

در همان زمان سپاه پاسداران در بیانیه‌ای مدعی شد که گروه جیش‌العدل، سازمانی شبه‌نظامی که از سوی ایران و چندین دولت غربی از جمله آمریکا تروریستی شناخته می‌شود، به چندین پاسگاه حمله و به سوی مردم تیراندازی کرده است.

با این حال چندی بعد در چهلم جمعه خونین زاهدان، فرمانده نیروی انتظامی سیستان و بلوچستان و رئیس کلانتری ۱۶ زاهدان به دلیل آن چه «قصور» و کوتاهی خوانده شد برکنار شدند.

زاهدان تنها شهر در کشور است که با وجود فروکش کردن اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» هم‌چنان هر هفته شاهد راهپیمایی مردم معترض در خیابان‌ها پس از سخنرانی‌های انتقادی مولوی عبدالحمید در نماز جمعه است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،۸ جولای ۲۰۲۳