زلنسکی: جنگ بتدریج به خاک روسیه کشیده می‌شود

ولودمیر زلنسکی می‌گوید جنگ «بتدریج به خاک روسیه و مراکز نمادین این کشور» کشیده شده است. رئیس‌جمهور اوکراین همچنین هشدار داد روسیه در پاییز مثل سال گذشته حمله به زیرساخت‌های انرژی اوکراین را از سر خواهد گرفت.

به گزارش بی‌بی‌سی، ولودمیر زلنسکی در سخنانی که از تلویزیون پخش شد گفت: «پهپادهای متخاصم به قلب پایتخت روسیه رسیده‌اند و حتی اگر تاکنون آسیبی وارد نکرده‌اند، برای کسانی که به مردم می‌گفتند آنچه عملیات نظامی وِیژه می‌نامند در کنترل خود دارند، وضعیت ناجوری ایجاد کرده است.»

«این پانصدوپنجاه‌ودومین روز به اصطلاح عملیات نظامی ویژه است که سران روسیه فکر می‌کردند یکی دو هفته طول بیشتر نمی‌کشد.»

«جنگ بتدریج به خاک روسیه می‌رسد و مراکز نمادین و پایگاه‌های نظامی این کشور. این روند، گریزناپذیر، طبیعی و کاملا منصفانه است.»

ساعاتی پیش از این سخنان، وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای گفت «اقدام به حمله تروریستی» در نخستین ساعت‌های یکشنبه «دفع» شده است و اوکراین را متهم به این حمله کرد.

به گفته وزارت دفاع روسیه یک پهپاد بر فراز منطقه «اودینتسوو» در منطقه غربی مرکز شهر مسکو سرنگون و دو پهپاد دیگر هم منحرف شدند اما هنگام سقوط به ساختمان‌های اداری برخورد کردند.

پروازهای یکی از فرودگاه‌های شهر مسکو چند ساعتی به دلیل این حمله متوقف شدند.

سرگی سوبیانین شهردار مسکو گفت به نمای دو ساختمان آسیب جزئی وارد شده است.

تصاویر منتشر شده نشان می‌دهند شیشه‌های برخی طبقات یک ساختمان بلندمرتبه شکسته است. بنا بر گزارش‌ها چند وزارتخانه‌ در این ساختمان دفتر داشتند.

تاس خبرگزاری دولتی روسیه گزارش داده که یک نفر زخمی شده است.

رئیس‌جمهور اوکراین در یک سخنرانی دیگر در روز یکشنبه گفت روسیه در میدان نبرد دچار ورشکستکی شده و هشدار داد که حمله به زیرساخت های انرژی اوکراین در پاییز شدت بگیرد. تقریبا چهل درصد تاسیسات انرژی اوکراین در زمستان گذشته هدف حملات روسیه قرار گرفتند.

این در حالیست که ضدحمله اوکراین که مدت‌ها انتظارش می‌رفت، در عمل پیشرفت نظامی قابل توجهی نداشته و به گفته خود اقای زلنسکی و متحدان غربی‌اش «کندتر از حد انتظار» پیش رفته است.

مسکو که حدود پانصد کیلومتر با مرز اوکراین فاصله دارد تا چند ماه پیش از جنگ دور بود اما در ماه‌های اخیر هدف حملات پهپادی قرار گرفته که مهم‌ترین آن تقریبا سه ماه پیش بود که به ساختمان کرملین آسیب واردشد. مسکو هدف حمله را ولادیمیر پوتین دانست که اوکراین آن را تکذیب کرد.

به گفته وزارت دفاع روسیه اوکراین شنبه شب به شبه‌جزیره کریمه که روسیه در سال ۲۰۱۴ آن را ضمیمه خاک خود کرد حمله پهپادی کرد. به گزارش تاس ۱۶ پهپاد منهدم و ۹ پهپاد هم از مسیر منحرف شدند.

اوکراین هم گفته است حمله موشکی روسیه به شهر سومی یک کشته بجا گذاشته و پنج نفر هم در انفجار ناشی از حمله زخمی شده‌اند.

در حالی که در دو ماه گذشته تحول نظامی خاص از جبهه‌های جنگ گزارش نشده، روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارشی نوشت عربستان هفته آینده میزبان نشستی است با حضور سی کشور برای پایان دادن به جنگ در اوکراین.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۳۱ جولای ۲۰۲۳