آغاز به کار سفارت عربستان در ایران همزمان با آمادگی ریاض برای عادی سازی روابط با اسرائیل

سفارت عربستان در ایران فعالیت خود در تهران را به صورت رسمی آغاز کرد . به گزارش ایسنا ، سفارت عربستان سعودی در جمهوری اسلامی ایران از روز یکشنبه ۱۵ مرداد ماه بطور رسمی فعالیت خود در تهران را آغاز کرده است.

۱۶ خردادماه امسال نیز سفارت و سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در ریاض و جده عربستان و نمایندگی دائم کشورمان نزد سازمان همکاری اسلامی بطور رسمی بازگشایی شد.

بر اساس این گزارش مسوولیت سفارت ایران در عربستان بر عهده علی رضا عنایتی خواهد بود و مسوولیت سفارت عربستان در ایران نیز بر عهده “عبدالله العنزی ” است. او پیش از این سفیر عربستان در عمان بوده است .

همزمان با گشایش سفارت عربستان در تهران، وال استریت ژورنال دریک گزارش ویژه خبر داد که واشنگتن و ریاض بر سر مسیر عادی‌سازی روابط عربستان با اسرائیل توافق کرده‌اند.

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داده که واشنگتن و ریاض بر سر چارچوب شرایط عربستان سعودی برای برقراری روابط سیاسی با اسرائیل توافق کرده اند.

شرایط این توافق پیچیده گزارش شده است. بر اساس این شرایط عربستان سعودی روابط رسمی با اسرائیل برقرار خواهد کرد و در عوض، ریاض از حمایت دفاعی و کمک بیشتر ایالات متحده در مورد برنامه هسته‌ای غیرنظامی‌اش برخوردار خواهد شد و همچنین واشنگتن بر آنچه «تعهد آهنین» امنیتی از ریاض خوانده پایبند بماند.

جمهوری اسلامی تا به حال چنین تبلیغ می کرد که با نزدیکی تهران و ریاض، پروژه عادی سازی روابط اسرائیل با کشورهای عربی خاورمیانه به ویژه عربستان برای همیشه بسته شد.

برگفته ای از سایت اخبار روز، ۱۰ اگوست ۲۰۲۳