حضور بی‌سابقه زنان در ورزشگاهی خارج از تهران؛ زنان در سیرجان به استادیوم رفتند

در حالی که بازی تیم‌های پرسپولیس و آلومینیوم اراک در ورزشگاه آزادی تهران در روز چهارشنبه، ۱۸ مرداد، بدون تماشاگر برگزار شد، حضور زنان در ورزشگاه گل گهر سیرجان برای تماشای بازی تیم این شهرستان با تیم فولاد خوزستان چشمگیر بود.

این اتفاقی بی‌سابقه بود که زنان توانستند بعد از ۴۴ سال، در ورزشگاهی خارج از تهران، برای تماشای یک مسابقه فوتبال در ورزشگاه حضور پیدا کنند.

حضور زنان در ورزشگاهی خارج از پایتخت همراه با تبلیغات گسترده رسانه‌های داخلی در حالی بود که عکس یا ویدئوهای زیادی از این حضور بی‌سابقه در رسانه‌های ایران منتشر نشده است.

با این حال در معدود عکس منتشرشده در رسانه‌ها زنانی بدون حجاب اجباری دیده می‌شوند.

حضور زنان کرمانی در ورزشگاه برای تیم گل‌ گهر سیرجان خوش‌یمن بود، چرا که آن‌ها توانستند با سه گل حریف اهوازی خود را شکست دهند.

فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا، از پنج سال پیش از ایران خواسته بود که اجازه ورود زنان به ورزشگاه‌ها را صادر کند، ولی فدراسیون فوتبال ایران و سایر نهادهای امنیتی و انتظامی به بهانه نداشتن «زیرساخت‌های لازم» تاکنون از اجرای کامل این دستور طفره رفته‌اند.

خبرگزاری ایسنا روز دهم مرداد اعلام کرده بود که پنج ورزشگاه‌، شامل «یادگارِ امام» در تبریز، «نقش جهان» در اصفهان، «شهدای فولاد» در اهواز، «آزادی» در تهران و «شهید سلیمانی» در سیرجان در هفته اول لیگ برتر، میزبان زنان نیز خواهند بود.

با این حال بازی تیم‌های پرسپولیس و آلومینیوم اراک در ورزشگاه آزادی تهران در هفته اول این لیگ بار دیگر به بهانه «آماده نبودن زیرساخت‌ها» در روز چهارشنبه بدون تماشاگر برگزار شد.
در واکنش به اعلام دیرهنگام خبر برگزاری بازی بدون تماشاگر در ورزشگاه آزادی، یحیی گل‌محمدی، سرمربی تیم پرسپولیس، در نخستین نشست خبری فصل در روز سه‌شنبه، ۱۷ مرداد، از این اتفاق با عنوان «شوک بد» نام برد و گفت: «اگر واقعا زیرساخت نداریم، من پیشنهادم این است که یک سال لیگ را تعطیل کنیم و زیرساخت‌ها را درست کنیم و دوباره شروع کنیم.»

مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران، روز دهم تیر از «وزارت اطلاعات» و «سپاه» به‌‌ عنوان دو نهاد اطلاعاتی و امنیتی نام برده بود که قرار است در روند تصمیم‌گیری برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها دخالت داشته باشند.

به گفته آقای تاج، «بر اساس مصوبه شورای امنیتی ملی، وزارت اطلاعات و سپاه در کنار وزارتخانه‌های کشور و ورزش، همچنین فدراسیون فوتبال و نیروی انتظامی، باید پیش‌نویس دستورالعمل جامع ورود بانوان به ورزشگاه‌ها را با کلیه ابعاد و ملاحظات امنیتی، سیاسی، فرهنگی، فنی، محتوایی و اقتصادی تدوین کنند.»

در پی فشارهای چند ساله فیفا، جمهوری اسلامی پارسال پس از چند بازی ملی و باشگاهی به شکل محدود اجازه حضور زنان در چند ورزشگاه فوتبال را داد، اما با آغاز اعتراض‌های سراسری سال ۱۴۰۱، از بیم حضور زنان بدون حجاب اجباری و سر دادن شعارهای ضد حکومتی، بار دیگر درهای ورزشگاه‌ها را به روی آنان بست و تا چند ماه بازی‌های فوتبال در ورزشگاه‌های مختلف بدون تماشاگر برگزار شد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۰ اگوست ۲۰۲۳