اکسیوس: نتانیاهو خواستار توافق امنیتی با آمریکا بر سر ایران است

وبسایت اکسیوس روز چهارشنبه، ۱۸ مرداد، به نقل از مقامات اسرائیل و ایالات متحده نوشت که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، به دنبال یک توافق امنیتی با دولت بایدن برای بازداشتن ایران است.

گزارش اکسیوس با استناد به اظهارات چهار مقام اسرائیلی و آمریکایی است و می‌گوید این توافق در چهارچوب توافق بزرگ‌تری میان واشینگتن با اسرائیل و عربستان سعودی خواهد بود.

به نوشته این رسانه، چنین توافقی که احتمالا به تایید کنگره آمریکا نیز خواهد رسید، ضمانت قوی‌تری به اسرائیل درباره ایران می‌دهد آن هم در شرایطی که ایران برنامه هسته‌ای خود را پیش می‌برد به طوری که ژنرال مارک مایلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، نیز به کنگره گفته است که اگر هم‌اکنون تهران تصمیم به ساخت سلاح هسته‌ای بگیرد، تنها پنج ماه با آن فاصله دارد.

سه مقام اسرائیلی و یک مقام آمریکایی به اکسیوس گفتند که آقای نتانیاهو موضوع این توافق امنیتی با واشینگتن را در تماس تلفنی اخیر خود با جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، مطرح کرده است.

بر اساس این گزارش، نتانیاهو به بایدن گفته است که او می‌خواهد ران درمر، وزیر امور استراتژیک و شخص معتمد خود را جهت ارائه جزییات این طرح به واشینگتن اعزام کند. درمر شخصیت اصلی پشت این طرح است و او از هفت ماه پیش که نتانیاهو بار دیگر به قدرت بازگشت، به دنبال اجرای آن بوده است.

مولفه‌های دقیق توافق پیشنهادی نتانیاهو مشخص نیست، اما مقامات اسرائیلی می گویند که موضوع اصلی آن تضمین‌های امنیتی ایالات متحده در مورد تهدید احتمالی هسته‌ای ایران است.

دفتر آقای نتانیاهو به اکسیوس گفته که درباره مکالمات دیپلماتیک خصوصی اظهار نظر علنی نمی‌کند. سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز به سئوالات اکسیوس درباره پیشنهادات نتانیاهو جواب نداد و صرفا گفت که دولت بایدن همچنان از عادی‌سازی روابط با اسرائیل حمایت کامل می‌کند و با شرکای خود در منطقه خاورمیانه در این باره در حال گفت‌وگو است.

نتانیاهو اخیرا نیز در دیدار با اعضای دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا خواستار تهدید نظامی ایران شد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۰ اگوست ۲۰۲۳