تیراندازی دوباره در شاهچراغ؛ تعداد مظنونان بازداشت‌شده «به ۱۰ نفر رسید»

یک روز پس از حادثه تیراندازی در زیارتگاه شاهچراغ شیراز، رسانه‌های ایران خبر دادند که تعداد مظنونان بازداشت‌شده در این رابطه «به ۱۰ نفر رسید». رسانه‌های ایران روز دوشنبه گزارش دادند که در حال حاضر بازجویی از این بازداشت‌شدگان «برای شناسایی سرنخ‌های جدید ادامه دارد».

پیشتر رییس کل دادگستری استان فارس از بازداشت چهار مظنون این حادثه خبر داده بود.

کاظم موسوی شامگاه یکشنبه ۲۲ مرداد در این زمینه افزود که تیرانداز اصلی این حادثه نیز «بلافاصله دستگیر شده» و «در اختیار بازپرس قرار گرفته» است.

این مقام قوه قضاییه درباره هویت افراد بازداشت شده هیچ جزئیاتی ارائه نکرد.

همچنین صداوسیمای استان فارس تصاویری از لحظه ورود یک فرد مسلح به این زیارتگاه و همچنین لحظه بازداشت او را منتشر کرده است.

در حالی که بر اساس گزارش‌های رسمی، تاکنون یک نفر در حادثه روز یکشنبه کشته و هشت نفر دیگر بر اثر این حادثه زخمی شده‌اند، رییس کل دادگستری استان فارس گفت که حال یکی از این مجروحان «وخیم اعلام شده است».

گزارش‌ها از ایران حاکی است که در جریان این حملۀ مسلحانه دست‌کم «هفت تن» مجروح و «یک تن» کشته شده
بیشتر در این باره:
تیراندازی دوباره در شاهچراغ؛ دست‌کم «یک نفر» کشته و «هفت تن» مجروح شدند
هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حادثه را برعهده نگرفته، اما مقامات ایران داعش را مسئول این حمله دانسته‌اند.

پیشتر داعش مسئولیت یک حمله مشابه دیگر به شاهچراغ در پائیز سال گذشته را برعهده گرفته بود. در آن حمله پانزده نفر کشته شدند.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه ۲۳ مرداد در جلسه علنی مجلس بدون ذکر نام گروه یا کشور خاصی درباره تیراندازی در شاهچراغ مدعی شد: «ناامن سازی کشور و برهم زدن آرامش مردم و مختل کردن زندگی روزمره مردم پروژه همیشگی دشمنان ملت ایران بوده که در هفته‌های اخیر شدت یافته اما با هوشیاری نیروهای امنیتی خنثی شده است.»

تیراندازی اخیر در شاهچراغ، یک ماه پس از اعدام علنی دو زندانی متهم به حمله پیشین به این مکان مذهبی شیعیان صورت گرفت.

دادگاه انقلاب شیراز در بهمن پارسال محمد رامز رشیدی و نعیم هاشم قتالی را در ارتباط با حمله روز چهارم آبان همان سال به شاهچراغ، به «اعدام در ملاعام» محکوم کرد.

اما سازمان حقوق بشر ایران اعلام کرد که احکام صادر شده برای این دو متهم «وجاهت قانونی ندارد» و مبنای آن «اعترافات اجباری» است.

همچنین در اردیبهشت‌ماه، هفت ماه پس از حمله مسلحانه پیشین به زیارتگاه شاهچراغ، نیروهای حکومتی جمهوری اسلامی برای چندمین بار از دستگیری افرادی در ارتباط با آن حمله خبر دادند و این بار بازداشتی‌ها را مرتبط با «داعش خراسان» اعلام کردند.

قبل از آن، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی مدعی شده بود که عنصر اصلی هدایت و هماهنگ‌کننده آن حمله، یک شهروند جمهوری آذربایجان بود.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۴ اگوست ۲۰۲۳