جواب پرسپولیس به پرونده‌سازان امنیتی: طرح پیراهن‌ ما برگرفته از تمدن ایران باستان است

امیرحسین میراسماعیلی
باشگاه پرسپولیس تهران روز یکشنبه، ۲۲ مردادماه، در واکنش به پرونده‌سازی خبرگزاری‌های حکومتی علیه مدیران این باشگاه به دلیل طرح جدید پیراهن تیم، بیانیه‌ای صادر کرد و با رد ارتباط این طرح با نماد گروه‌های ترویستی یا مذاهب دیگر، گفت این نمادها به مردم، تاریخ و فرهنگ ایران باستان تعلق دارند.

مقامات جمهوری اسلامی و مدیران امنیتی نظام، در ۴۴ سال اخیر بارها ثابت کرده‌اند که علاقه‌ای به هویت و تاریخ ایران باستان و نمادهای آن ندارند که از آن جمله می‌توان به تلاش صادق خلخالی، حاکم شرع در بهار ۱۳۵۸ برای تخریب مقبره کورش کبیر و تخت جمشید یا پارسه، میراث به‌جامانده از دوران باشکوه هخامنشیان اشاره کرد که در سال ۱۳۵۸ با دخالت و مقاومت نصرت‌الله امینی، استاندار وقت استان فارس، ناکام ماند.

همچنین در بهمن‌ماه ۱۳۶۵ نیز به دستور مقامات امنیتی، نام باشگاه ورزشی پرسپولیس میان اعتراض گسترده بازیکنان و هواداران این تیم، به «پیروزی» تغییر یافت، اما میلیون‌ها هوادار و مربیان و بازیکنان پرسپولیس هیچ‌گاه از نام جدید برای باشگاه خود استفاده نکردند، تا زمانی که در سال ۱۳۹۱ به‌طور رسمی نام پرسپولیس دوباره به پرطرفدارترین تیم ایرانی بازگشت.

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، روز شنبه ۲۱ مردادماه در گزارشی با عنوان «نمادهای بهائیت و ضدانقلاب در لباس جدید پرسپولیس»، مدعی شد: «لوتوس یا نیلوفر آبی، یکی از نمادهایی که در این لباس نقش بسته، از نمادهای مشهور بهائیت است. نیلوفر آبی در فرقه بهائیت نماد الوهیت است. ساختمان لوتوس یا نیلوفر آبی در پایتخت هندوستان، یکی از ۸ مشرق‌الاذکار قاره‌ای فرقه تروریستی بهائیت در جهان است.»

همچنین در بخش دیگری از این گزارش که شباهت زیادی به گزارش‌های نهادهای امنیتی نظام علیه منتقدان دارد، آمده است: «مضاف بر لوتوس، نمادهای دیگری نظیر درفش کاویانی نیز در لباس جدید پرسپولیس نقش بسته است. درفش کاویانی پای ثابت تجمعات اپوزیسیون و پرچم گروه‌ تروریستی تندر است. بمب‌گذاری در حسینیه شهدای شیراز در ۲۴ فروردین ۱۳۸۷ که منجر به‌ شهادت‌ ۱۴ تن و مجروحیت ۳۰۰ تن شد، از جمله اقدامات تندر است.»

در پاسخ به این حملات که از سوی دیگر خبرگزاری‌های حکومتی هم طی ۲۴ ساعت اخیر بازنشر شده است، باشگاه پرسپولیس صبح روز یکشنبه در بیانیه‌اش از «کیت» جدید تیم فوتبال خود دفاع کرد و نوشت: «باشگاه پرسپولیس برای فصل تازه رقابت‌های فوتبال ایران، در ابتکار عملی فرهنگی، نسبت به استفاده از نمادها و اِلمان‌های ایرانی و تاریخی در طراحی پیراهن پرسپولیس اقدام کرده است. ویژگی ممتاز آن‌ها نیز تعلق داشتن به همه اقوامی است که در نقطه نقطه این آب و خاک مقدس زیسته‌اند و زندگی می‌کنند. نشان‌هایی که حیطه نفوذ فرهنگی آن حتی به مرزهای جغرافیایی خلاصه نمی‌شود. تمدن، تاریخ و فرهنگ کشور عزیزمان ایران، سرشار از مفاهیم، باورها و نشانه‌های عمیق و ارزشمند باستانی، معنوی و دینی است که به همه ملت ایران تعلق دارد و دیگران با هر باوری نمی‌توانند آن‌ها را به میل و سود خود مصادره کنند.»

همچنین این باشگاه در توضیح نمادهای به کار رفته روی پیراهن جدید تیم نیز توضیح داد:«خط میخی اشاره به کلمه پارسه یا پرسپولیس دارد تا اصالت تیم را یادآوری کند. لوتوس همان گلی که در مرداب رشد می‌کند، همواره رو به خورشید و روشنایی دارد و از دوازده گلبرگ تشکیل شده و نمادی امیدبخش از سعی و تلاش و آن زیبایی است که از دل محیطی نامطلوب راه خود را به نور می‌یابد و می‌شکفد. سرو ایرانی، همیشه سبز و بی‌خزان است و نمادی از استقامت و سرافرازی از دوران باستان برای تیمی که استمرار و افتخارش نه‌تنها در کسب جام‌های پی در پی، که برگرفته از روحیه مردمی است که حامی‌اش هستند. درباره درفش کاویانی، بر اساس شاهنامه فردوسی، کاوه آهنگر پیش‌بند چرمی خود را بر نیزه‌ای چوبی قرار داد و از آن به‌عنوان نمادی برای اتحاد استفاده کرد.»

در بخش دیگری از بیانیه متفاوت باشگاه پرسپولیس، ضمن انتقاد از خبرگزاری فارس بابت ربط‌ دادن طرح پیراهن تیم فوتبال پرسپولیس به گروه‌های تروریستی، این سوال مطرح شده که «چرا باید اجازه بدهیم آن‌چه به ما، مردم ما، تاریخ و فرهنگ ما تعلق دارد و کوچک‌ترین منافاتی با ارزش‌های فرهنگی و اسلامی جامعه امروز ما ندارد را به دیگران وا بنهیم؟»

همچنین برخی از شهروندان ایرانی با تمسخر عصبانیت خبرگزاری فارس نسبت به استفاده از نماد درفش کاویانی در پیراهن پرسپولیس، نوشتند که «ضحاک باید هم از درفش کاویانی بترسد، زیرا پیروزی ایرانیان بر اهریمن ضحاک را به اذهان متبادر می‌کند.»

مدیران خبرگزاری فارس هنوز نسبت به بیانیه باشگاه پرسپولیس واکنشی نشان نداده‌اند، اما با توجه به احضارهای ممتد یحیی گل‌محمدی و کریم باقری، سرمربی و مربی پرسپولیس به نهادهای امنیتی و همچنین بازجویی از چند بازیکن تیم پرسپولیس مانند سروش رفیعی که همگی به دلیل حمایت آنان از خیزش سراسری مردمی بوده، اکنون می‌توان انتظار داشت که این سنگ‌اندازی‌ها و پرونده‌سازی‌های امنیتی علیه رضا درویش، مدیرعامل پرسپولیس و افشین پیروانی، سرپرست قرمزهای پایتخت نیز انجام شود.

اوایل تیرماه امسال، ایندیپندنت فارسی در گزارشی اختصاصی و به نقل از یکی از کارمندان باشگاه پرسپولیس خبر داده بود که وزارت اطلاعات، پاک شدن پست‌های اینستاگرامی کریم باقری در حمایت از علی کریمی و خیزش سراسری را تنها راه رفع ممنوع‌الکاری باقری اعلام کرده است. یک هفته بعد، این خبر از سوی مدیرعامل پرسپولیسی‌ها تایید و مشخص شد که کاپیتان و اسطوره سرخ‌ها به دلیل کوتاه نیامدن مقابل ماموران وزارت اطلاعات، از نشتن روی نیمکت فنی سرخ‌ها در فصل جاری محروم شده است.

همچنین روز گذشته رستوران کریم باقری در تهران نیز به بهانه «عدم رعایت حجاب اجباری از سوی مشتریان»، به دست ماموران نیروی انتظامی جمهوری اسلامی پلمب شد.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۴ اگوست ۲۰۲۳