جزئیات «پرونده‌سازی» اطلاعات سپاه برای شش فعال مدنی

با نزدیک شدن به سالگرد کشته شدن مهسا امینی و اعتراضات سراسری در ایران، فشار بر فعالان مدنی و سیاسی و پرونده‌سازی برای آنها از سوی مقامات امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی شدت گرفته است.

یک منبع مطلع به بخش فارسی صدای آمریکا خبر داد که برای شش تن از فعالان مدنی مشروطه‌خواه که در حال حاضر پنج تن از آنها در زندان به سر می‌برند، در شعبه سوم بازپرسی دادسرای اوین، پرونده‌ای مشترک از سوی سازمان اطلاعات سپاه با اتهام «اجتماع و تبانی» و «تبلیغ علیه نظام» گشوده شده است.

به گفته منبع آگاه، از میان این شش فعال مدنی و سیاسی، «علی‌اصغر حسنی‌راد ساکن تهران در ۹ مرداد» و «میثم غلامی اهل کبودرآهنگ همدان ۱۱ مرداد» هر دو در مازندران بازداشت شده‌اند.

همچنین وحید سرخ‌گل اهل کرمانشاه چهارشنبه ۱۸ مرداد پس از احضار به شعبه سوم بازپرسی عمومی و انقلاب کرمانشاه و با مراجعه به این نهاد قضایی» بازداشت شد و هم‌زمان وحید قدیرزاده نیز «با یورش مأموران سازمان اطلاعات سپاه به خانه پدرش» بازداشت شد.

کاظم علی‌نژاد اهل تبریز هم یکی دیگر از متهمان این پرونده مشترک است .

در همین رابطه، آرشام رضایی، فعال حقوق بشر، بر اساس ابلاغیه‌ای که ۱۵ مرداد برای وحید سرخ‌گل ارسال شده، در توییتی اعلام کرد که او نفر ششم این پرونده است.

آرشام رضایی انتساب اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت داخلی و خارجی» و «تبلیغ علیه نظام»‌ را که در این ابلاغیه ذکر شده، «واهی و بی‌پایه و اساس» دانست.

این فعال مدنی همچنین روز یک‌شنبه در توییتی اعلام کرد که مقامات قضایی و امنیتی علی‌اصغر حسنی‌راد، زندانی سیاسی را از زندان اوین به بیمارستان روانی «امین‌آباد» انتقال داده‌اند.

علاوه بر این، گزارش‌های انتشار یافته در رسانه‌های اجتماعی حاکی از آن است که دنیا حسینی، فعال مدنی ساکن تهران، ۲۱ مرداد توسط مقامات امنیتی بازداشت شده و به مکانی نامعلوم انتقال یافته است.

همچنین، منابع خبری گزارش داده‌اند که آرش قنبری زندانی سیاسی پیشین ۱۱ مرداد پس از مراجعه به اداره اطلاعات شهرضا در استان اصفهان برای پس گرفتن گوشی موبایل خود، در آن جا دوباره بازداشت شد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که خواهر او شهناز قنبری نیز بازداشت شده است.

در ادامه فشارها بر فعالان مدنی، منبع مطلع به صدای آمریکا گفت که برای برخی زندانیان سیاسی از جمله محبوبه رضایی و رضا محمدحسینی محدودیت‌های جدید در نظر گرفته شده، از جمله برخی شماره‌های نزدیکان آنها از روی کارت تلفن این زندانیان مسدود شده و امکان تماس آنها با بیرون از زندان محدودتر شده است.

در همین زمینه، یاشار تبریزی، فعال مدنی، در روزهای گذشته از «قطع شدن کارت تلفن و کارت فروشگاهی» شماری از زندانیان از جمله زرتشت احمدی‌راغب، مهدی مسکین‌نواز، و محسن غیاثی «به دستور وزارت اطلاعات، شورای انضباطی، و رئیس زندان» خبر داده بود.

هم‌زمان با نزدیک شدن به سالگرد کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، گزارش‌های دیگری نیز از احضار و تهدید فعالان مدنی و خانواده‌های دادخواه منتشر شده است.

منابع دانشجویی نیز از احضار و تهدید دانشجویان معترض خبر داده و این اقدام مقامات امنیتی و حراستی را برای «ایجاد رعب» دانسته‌اند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۱۶ اگوست ۲۰۲۳