«نگرانی از افزایش قیمت بنزین» باعث صف‌های طولانی در جایگاه‌های سوخت سراسر ایران شد

پمپ‌ بنزین‌های تهران و بسیاری از شهرهای دیگر ایران در ساعات بامدادی روز چهارشنبه ۲۵ مرداد صحنه صف‌های طولانی خودروها و سرگردانی شهروندانی بود که از افزایش احتمالی قیمت بنزین نگران هستند.

تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که صف خودورها در برخی پمپ بنزین‌های تهران تا چندین خیابان آن‌طرف‌تر ادامه یافته است. رسانه‌های داخل ایران نیز گزارش‌ها درباره این نابسامانی را تأیید کرده و علت آن را «شایعه گرانی بنزین» عنوان کرده‌اند.

روزنامه اعتماد در گزارش خود از جمله به شلوغی پمپ بنزین خیابان دولت در تهران اشاره کرد که در ساعت دو بامداد همچنان شاهد صف طولانی خودروها بود و نوشت که «شایعات گرانی بنزین کاملا روی افکار عمومی تاثیرات خود را گذاشته است».

گمانه‌زنی درباره افزایش قیمت بنزین از شامگاه شنبه به دنبال اظهارات علی‌اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، درباره «اجرای طرح سقف سوختگیری در جایگاه‌های سوخت» اوج گرفت.

گزارش‌ها حاکی است که طی روزهای اخیر شمار چشم‌گیری از پمپ بنزین‌ها در تهران، کرج و برخی شهرهای دیگر ایران تعطیل شده که همین امر به شایعه کمبود بنزین دامن زده است. آقای نژادعلی نیز در مصاحبه خود با تلویزیون جمهوری اسلامی گفت که هدف از اجرای طرح سقف سوختگیری، «جلوگیری از تعطیلی جایگاه‌های سوخت» است.

طبق این طرح، سقف سوختگیری با کارت سوخت جایگاه‌ها به سی تا چهل لیتر محدود می‌شود، رخدادی که برخی رسانه‌ها از جمله خبرگزاری رکنا، آن را از دلایل اصلی صف طولانی در پمپ بنزین‌ها دانسته‌اند.

با این حال مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران می‌گوید که «هیچ کمبودی در زمینه توزیع بنزین در کشور وجود ندارد و وضع عرضه سوخت در جایگاه‌ها مطلوب و مساعد است».

از سویی جواد اوجی، وزیر نفت ایران، نیز تاکید داشته که دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد و بحث دراین‌باره صرفا «شایعه» است. رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاه‌داران کشور هم اعلام کرده است که به هیچ عنوان اختلالی در بحث سوخت‌رسانی به جایگاه‌ها وجود ندارد.

اما این همه باعث رفع نگرانی‌های مردم و صف‌های طویل بنزین نشده به طوری که رکنا نوشته است: «این صف‌ها زمان و مکان ندارد و در همه ساعات و مناطق شهر چه اول صبح و چه آخر شب دیده می شود.»

در آبان ۱۳۹۸ در حالی که مقامات دولت وقت ایران بحث افزایش قیمت بنزین را تکریب کرده بودند، بدون اعلام قبلی به صورت ناگهانی بنزین آزاد گران شد که همین امر آغازگر اعتراضات گسترده‌ای در کشور بود که به سرعت رنگ و بوی ضدحکومتی گرفت و نیروهای امنیتی نیز آن را به شدت سرکوب کردند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۶ اگوست ۲۰۲۳