کپلر: خرید نفت چین از ایران به بالاترین سطح دهه اخیر رسید

شرکت کپلر که بازار نفت را رصد می‌کند در تازه‌ترین گزارش خود نوشت که خرید نفت چین از ایران به بالاترین سطح در دست‌کم یک دهه اخیر رسیده است. براساس این گزارش، افزایش قیمت‌ها در بازار، نفت با قیمت تخفیف خورده را جذاب‌تر کرده است و از این رو چین واردات نفت از ایران را افزایش داده است.

به گزارش بلومبرگ، با این حال گمرگ چین از اواسط سال ۲۰۲۲ هیچ آماری از واردات از ایران منتشر نکرده است.

براساس این گزارش، ایران در سال جاری صادرات نفت خود را افزایش داده است و مقصد عمده آن چین بوده است.

چین بزرگترین واردکننده نفت در جهان است و گمان می‌رود تنها در ماه جاری روزانه یک‌و‌نیم میلیون بشکه نفت از ایران وارد کرده باشد که بسیار بیشتر از متوسط ۹۱۷ هزار بشکه نفت در روز در هفت‌ماهه نخست سال جاری میلادی است.

این بیشترین سطح واردات نفت چین از ایران است که کپلر از سال ۲۰۱۳ تا کنون ثبت کرده است.

پیش‌تر نیز گزارش‌هایی درباره افزایش صادرات نفت ایران در دولت جو بایدن منتشر شده بود.

این گزارش‌ها حاکی از آن است که دولت بایدن با هدف تعامل با جمهوری اسلامی از اعمال سختگیرانه تحریم‌های نفتی خودداری می‌کند. دولت بایدن و جمهوری اسلامی اخیرا درباره آزادی پنج زندانی ایرانی آمریکایی و رفع توقیف میلیاردها دلار پول توقیف شده ایران در کره جنوبی به توافق رسیده‌اند. این پول که رقم آن پیش‌تر هفت تا ۱۰ میلیارد دلار اعلام شده بود و اکنون گفته می‌شود شش میلیارد دلار است، بابت خرید نفت از ایران در حساب‌های بانکی کره جنوبی توقیف شده بود و به اروپا منتقل شده و قرار است در چند تراکنش به بانکی در قطر منتقل شود تا امکان بهره‌برداری جمهوری اسلامی از آن فراهم شود.

این درحالی است که بهای نفت خام برنت هم در بازار جهانی افزایش یافته است و اکنون نفت ارزان ایران (جمهوری اسلامی نفت را با تخفیف بسیار زیاد به چین عرضه می‌کند) به خصوص برای پالایشگاه‌های استان شندونگ چین، جذاب‌تر شده است.

البته روسیه هم برای مقابله با تحریم‌هایی که در نتیجه حمله به اوکراین با آنها مواجه شده است، نفت خود را با تخفیف در بازار عرضه می‌کند. اما گزارش بلومبرگ حاکی از آن است که ایران برای هر بشکه نفت بیش از ۱۰ دلار تخفیف می‌دهد که بسیار ارزان‌تر از نفت روسیه است.

ورتکسا، شرکت دیگری که واردات نفت به چین را زیرنظر دارد نیز می‌گوید این کشور در ماه جاری روزانه یک میلیون بشکه نفت از ایران وارد خواهد کرد که پایین‌تر از واردات روزانه یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه‌ای در ماه دسامبر است.

گزارش بلومبرگ حاکی از آن است که تفاوت آمار این دو شرکت ناشی از روش‌های متفاوتی است که برای تحلیل داده‌ها استفاده می‌کنند. این گزارش به ذخایر شناور نفت ایران هم اشاره می‌‌کند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۶ اگوست ۲۰۲۳