انتقادها درباره «باج‌دهی» به جمهوری اسلامی؛‌ آمریکا: منابع مالی تنها صرف خرید غذا و دارو می‌شود

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روز دوشنبه در واکنش به انتقادهایی که «باج‌دهی به جمهوری اسلامی» خوانده می‌شود به صدای آمریکا گفت که این پولها ـ که همگی از منابع ایرانی تامین می‌شود ـ تنها برای «معاملات بشردوستانه» از جمله «خرید غذا و دارو» در نظر گرفته شده است.

او افزود: «این رویه با سیاست آمریکا برای اطمینان از اینکه تحریم‌ها مانع از جریان کالاها و خدمات ضروری به مردم عادی نمی‌شود ـ حتی در کشورهایی که دولت‌های مشکل‌‌ساز دارند ـ همسو است.»

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد که پول‌های آزاد‌شده، همچنان تحت «محدودیت‌های سخت‌گیرانه» باقی خواهند ماند و تاکید کرد که آزادسازی پول‌ها، هیچ تغییری در موضع آمریکا در برابر «اقدامات بی‌ثبات‌کننده» و «نقض حقوق بشر» جمهوری اسلامی ایجاد نمی‌کند.

ودانت پاتل در پاسخ به نگرانی‌ها در مورد «سوء استفاده احتمالی از پول‌های آزاد شده» اطمینان داد که «تمهیدات لازم» اندیشیده شده است تا از انحراف پول برای اهداف غیرمجاز جلوگیری شود. او اظهار داشت که این «تمهیدات» پیش‌تر نیز در نظر گرفته شده بود که نشان‌دهنده یک سیاست ثابت در بین دولت‌ها است.

او همچنین به صدای آمریکا گفت که پرونده «شهاب دلیلی» هنوز در طبقه‌بندی «به‌ناحق بازداشت شده» قرار نگرفته است.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که در موارد خاص، «پرونده‌های شخصی» به طور فعال بررسی می‌شود و بحث‌ها برای ارزیابی شاخص‌های بازداشت غیرقانونی، ادامه دارد.

ودانت پاتل از اظهار نظر درباره «موارد خاص» یا «جزئیات مذاکرات در حال انجام» خودداری، اما بر تعهد دولت آمریکا بر پاسخگو کردن جمهوری اسلامی در قبال اقدامات خود تاکید کرد.

پاتل همچنین بر عزم دولت آمریکا برای بازگشت سریع شهروندان آمریکایی تاکید کرد.

ودانت پاتل همچنین تاکید کرد که هدف اصلی دولت ایالات متحده «بازگشت امن» شهروندان دوتابعیتی آمریکایی است و مذاکرات در حال انجام به دنبال دستیابی به این هدف است.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۱۵ اگوست ۲۰۲۳