رسانه‌های کره جنوبی: دارایی‌های مسدودشده ایران به بانک مرکزی سوییس منتقل شد

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه ۲۱ اوت (۳۰ مرداد) به نقل از رسانه‌های کره جنوبی نوشت که دارایی‌های مسدودشده جمهوری اسلامی در سئول هفته گذشته به منظور انتقال به ایران به بانک مرکزی سوییس منتقل شد.

رویترز به نقل از خبرگزاری یونهاپ اینفومکس نوشت که بانک ملی سوییس قصد دارد شش میلیارد دلار دارایی ایران را از واحد پولی وون به دلار و سپس به یورو تبدیل کند. این بانک ظرف مدت پنج هفته آینده روزانه حدود ۳۰۰ میلیارد وون (۲۲۳.۸۵ میلیون دلار) تا ۴۰۰ میلیارد وون را تبدیل خواهد کرد.

یونهاپ افزود که به دلیل حساسیت‌های حقوقی و دیپلماتیک چنین موضوعی، مقام‌های وزارت دارایی کره جنوبی از تایید این گزارش خودداری کردند.

جمهوری اسلامی ایران و واشنگتن روز پنجشنبه ۱۹ مرداد (۱۰ اوت) از توافق دولت جو بایدن با تهران بر سر آزادی متقابل پنج زندانی آمریکایی از زندان‌های ایران و پنج ایرانی در زندان‌های آمریکا و رفع توقیف شش میلیارد دلار طلب‌های ایران خبر دادند. در آن زمان مطرح شد که این پول نزد بانک‌های کره جنوبی نگهداری می‌شود و قرار است برای مصارف بشردوستانه مانند غذا و دارو هزینه شود.

محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی ایران هفته گذشته در حساب‌های شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «تمام منابع ارزی توقیف‌شده ایران در کره جنوبی آزاد می‌شود و هزینه‌های تبدیل ارز از وون به یورو از طریق کشور ثالت هم پذیرفته شد.»

او همچنین تاکید کرد که به‌زودی تمامی این منابع یورویی به حساب‌های شش بانک ایرانی در قطر واریز و به صورت پرداخت بانکی برای خرید کالاهای غیرتحریمی استفاده می‌شود. به مابقی این منابع هم سود سپرده بانکی تعلق خواهد گرفت.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران، نیز هفته گذشته گفت که از دارایی‌های آزادشده برای تقویت تولید داخلی استفاده می‌شود.

آزادسازی اموال مسدودشده ایران در حالی انجام می‌شود که این اقدام دولت جو بایدن با انتقادهای فراوانی مواجه شده است. ۲۶ سناتور آمریکایی روز جمعه ۲۷ مرداد (۱۸ اوت)، با انتشار نامه‌ای خطاب به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه‌ آمریکا، و جنت یلن، وزیر خزانه‌داری، در مورد مفاد توافق تهران و واشنگتن برای آزادی «گروگان‌های» آمریکایی در ایران و همچنین رفتار دولت بایدن که تلاش دارد در دستیابی به «تفاهم» با جمهوری اسلامی ایران کنگره را نادیده بگیرد، ابراز نگرانی کردند.

مقام‌های دولت بایدن ادعا می‌کنند که تهران تنها برای خرید کالا و خدمات بشردوستانه می‌تواند از این منابع مالی استفاده کند. با این حال سناتورهای آمریکایی درباره آزادسازی شش میلیارد دلار پول‌های مسدودشده ایران در کره جنوبی نوشتند که این تصمیم به تقویت رفتارهای خطرناک پیشین جمهوری اسلامی ایران منجر خواهد شد و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده رژیم ایران در خاورمیانه را افزایش می‌دهد.

مقام‌های اسرائیلی نیز از توافق اخیر میان آمریکا و جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرده‌اند. آن‌ها می‌گویند که آزادی زندانیان می‌تواند بخشی از یک توافق گسترده‌تر برای محدود کردن غنی‌سازی اورانیوم جمهوری اسلامی ایران باشد؛ زیرا هر دو این موارد بخش‌هایی از مذاکرات ماه‌های مه و ژوئن بوده‌اند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۱ اگوست ۲۰۲۳