نتانیاهو ایران را به حمایت مالی از حملات اخیر علیه اسرائیلی‌ها متهم کرد

نخست‌وزیر اسرائیل روز دوشنبه ۳۰ مرداد ایران را متهم کرد که پشت حملات مرگبار اخیر علیه اسرائیلی‌ها قرار دارد.

بنیامین نتانیاهو گفت، کشورش در بحبوحه «حملاتی تروریستی» قرار دارد و افزود که ایران مشوق این حملات است و عاملان آن را حمایت مالی می‌کند.

او روز دوشنبه از منطقه‌ای در جنوب شهر حبرون (الخلیل) در کرانه باختری بازدید کرد که ساعاتی پیش از آن، یک زن اسرائیلی بر اثر حمله مسلحانه فرد یا افرادی کشته و یک اسرائیلی دیگر نیز به شدت زخمی شده بود.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، بَت‌شِواع نِگری، ۴۰ ساله و مربی کودکان همراه با دختر ۱۲ ساله‌اش با خودروی یکی از همسایه‌ها به سوی کودکستان می‌رفت که هدف این حمله قرار گرفت. دختر او که شاهد مرگ مادرش بود، از خودرو به بیرون پرت شد، اما آسیبی ندید.

روز ۲۸ مرداد نیز یک پدر و پسر اسرائیلی در شهرک فلسطینی «حواره»، واقع در کرانه باختری، بر اثر تیراندازی یک مرد مسلح کشته شدند.

عاملان هر دوی این حملات توانستند که از صحنه بگریزند، اما صدها تن از نیروهای امنیتی و نظامی اسرائیل در تعقیب آن‌ها هستند. دولت اسرائیل می‌گوید که از هویت عامل حمله روز شنبه آگاهی دارد.

از آغاز سال ۲۰۲۳ میلادی تاکنون ۳۳ اسرائیلی در حملاتی شبیه رویدادهای اخیر در کرانه باختری کشته شده‌اند.

بنیامین نتانیاهو روز دوشنبه گفت که «این موج ترور با هدایت خارجی در حال وقوع است» و ما قاتلان و پیام‌رسان‌های آن‌ها را پاسخ‌گو خواهیم کرد.

به‌نوشته یدیعوت آحرونوت، وزیر دفاع اسرائیل نیز که بنیامین نتانیاهو را در بازدید از محل حمله روز دوشنبه همراهی می‌کرد، گفت: «این تهاجمی است که ایران پشتش قرار دارد؛ ایران به هر دری می‌زند تا شهروندان اسرائیل آسیب ببینند.»

ژنرال یوآو گالانت افزود: «مهم‌ترین تغییر میدانی، کمک‌های مالی ایران است.»

پیش از این شبکه «کان» اسرائیل به نقل از «منابع امنیتی در تشکیلات خودگردان فلسطینی» گفته بود که ایران «در پشت پرده تشدید اوضاع امنیتی در کرانه باختری قرار دارد».

این شبکه بدون ذکر نام منابع خود، افزود که تشکیلات فلسطینی، ایران را عامل وخامت اوضاع امنیتی در کرانه باختری دانسته و گفته است که تهران برای بی‌ثبات کردن مناطق تحت اختیار حکومت محمود عباس، سازمان‌های مسلح فلسطینی را با اهداف خود همراه کرده است.

این «منابع» به افزایش همکاری حماس و جهاد اسلامی فلسطین در دوره اخیر اشاره کرده‌ و افزوده‌اند ایران تا چندی پیش به دنبال ایجاد هماهنگی میان این سازمان‌ها و تقویت بیشتر توان نظامی آن‌ها در نوار غزه بود، اما در دوره اخیر تمرکز آن ضربه زدن به اسرائیل از طریق کرانه باختری است.

مشخص نیست که مستندات نخست‌وزیر و وزیر دفاع اسرائیل در رابطه با اتهام «تأمین مالی» این حملات از سوی ایران چیست.

تشدید حملات علیه اسرائیلی‌ها در حالی که بنیامین نتانیاهو ۸ ماه پیش برای بازگشت به قدرت قول تأمین امنیت بیشتر شهروندان را داده بود، موجی از انتقادات داخلی علیه او را برانگیخته است.

سازمان‌های مسلح فلسطینی مسئولیت حملات اخیر علیه اسرائیلی‌ها را برعهده نگرفته ولی با تمجید از عوامل آن به عنوان «شهید»، این عملیات را پاسخی به «جنایات رژیم اشغالگر» علیه فلسطینیان می‌دانند.

از آغاز سال میلادی تا اواسط ماه گذشته دست‌کم ۲۰۰ فلسطینی در کرانه باختری کشته شدند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۲ اگوست ۲۰۲۳