نامه سرگشاده خطاب به بایدن؛ آزادسازی شش میلیارد دلار به ازای آزادی زندانیان دوتابعیتی «بدعتی خطرناک» است

سناتور جمهوری‌خواه، کوین کریمر روز دوشنبه ۲۱ اوت، با انتشار بیانیه‌ای به همکاران خود در سنا پیوست که طی‌ نامه‌ای خواستار پاسخگویی دولت بایدن درباره آزادسازی شش میلیارد دلار از طلبهای نفتی جمهوری اسلامی در ازای آزادی زندانیان دوتابعیتی آمریکایی شده‌اند.

پیش‌تر جمعی از جمهوری‌خواهان سنا، در ۱۸ اوت طی نامه‌ای با امضای ۲۶ سناتور، از تصمیم دولت جو بایدن، برای آزاد کردن حدود ۶ میلیارد دلار از دارایی های مسدود شده به جمهوری اسلامی در ازای پنج زندانی آمریکایی، انتقاد کرده بودند.

همچنین جمهوری‌خواهان سنا ضمن حمایت از آزادی شهروندان آمریکایی که به‌طور غیرقانونی بازداشت شده‌اند، استدلال می‌کنند که این اقدام یک «بدعت خطرناک» ایجاد و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده جمهوری اسلامی در خاورمیانه را تقویت می‌کند.

در نامه‌ سرگشاده ۲۶ سناتور، دولت به نقض سیاست «عدم امتیازدهی» و پرداخت باج بزرگ ۶ میلیارد دلاری به یک دولت اصلی حامی تروریسم و همچنین «دور زدن کنگره آمریکا» متهم می‌شود.

بر پایه این بیانیه، سناتور کوین کریمر، با ابراز نگرانی شدید از این اقدام دولت،‌ خطاب به آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه و جانت یلن، وزیر خزانه‌داری، چنین اقداماتی را «بدعت خطرناکی» خوانده و نسبت به پیامد‌های آن هشدار داده است.

او ضمن بازتاب نگرانی‌های مشابه ـ هنگام آزادسازی ۴۰۰ میلیون دلار در دولت اوباما در سال ۲۰۱۶ ـ تاکید کرد که ارائه چنین مبلغ قابل‌توجهی به یک «دولت حامی تروریسم»، نقض سیاست «عدم امتیازدهی» ایالات متحده است.

سناتور کوین کریمر تصریح کرد که سیاست «عدم امتیازدهی» به فرمان اجرایی ۱۹ ژوئیه ۲۰۲۲ بر‌ می‌گردد.

این فرمان اجرایی، هرگونه پاداش به نهادهایی که در بازداشت غیرقانونی و یا به دنبال اهرم سیاسی هستند، و ثبات بین‌المللی و امنیت اتباع آمریکایی در خارج از کشور را به خطر می‌اندازد، منع می‌کند.

بر اساس اعلام رسانه‌های کره جنوبی دارایی‌های مسدودشده ایران در کره جنوبی، هفته گذشته به بانک مرکزی سوئیس منتقل شده است تا پس از تبدیل به یورو به قطر منتقل شود.

خبرگزاری رویترز، فرآیند تبدیل «وون» به دلار و سپس به یورو را زمان بر دانسته و نوشته است که ظرف مدت پنج هفته آینده، روزانه حدود ۳۰۰ میلیارد «وون» معادل ۲۲۳/۸۵ میلیون دلار تبدیل خواهد شد.

دلارهای بلوکه شده ایران در کره جنوبی ۷ میلیارد دلار بود که به گفته محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی با تبدیل دلارهای نفتی به واحد پول کره جنوبی و کاهش برابری «وون» در مقابل دلار؛ یک میلیارد دلار آن از بین رفت.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی شامگاه پنجشنبه ۱۹ مرداد با صدور بیانیه‌ای از دریافت پول‌های بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی در قبال آزاد کردن ۵ گروگان ایرانی آمریکایی خبر داد.

وزیر خارجه آمریکا، آنتونی بلینکن نیز گفته است که ایران تنها قادر است پول‌های آزاد شده را برای اهداف «بشردوستانه» به مصرف برساند، برخی کاربران این مبادله را با «برنامه‌نفت در برابر غذای صدام» مقایسه کرده‌ و آن را «تحقیرآمیز» دانسته‌ بودند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲۲ اگوست ۲۰۲۳