۷۰ درصد بازنشستگان تأمین اجتماعی با حقوق ماهیانه ۷ میلیون تومان «فقط زنده‌اند»!

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان مازندران می‌گوید ۷۰ درصد بازنشستگان تأمین اجتماعی با ماهی ۷ میلیون تومان فقط زنده‌اند و صورت خود را با سیلی سرخ نگه می‌دارند.

نصرالله دریابیگی رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی مازندران با انتقاد شدید از شرایط معیشتی بازنشستگان گفته که ۷۰ درصد بازنشستگان تأمین اجتماعی با ماهی ۷ میلیون تومان فقط زنده‌اند و صورت خود را با سیلی سرخ نگه می‌دارند!

این فعال صنفی با تأکید به اینکه بازنشستگان امروز تأمین اجتماعی کارگران دیروز این مرز و بوم‌ هستند گفته «حالا شایسته نیست که در تأمین حداقلی‌ترین نیازهای خود بمانند!»

این مسئول کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی مازندران با انتقاد از عدم اجرای قانون الزام درمان رایگان، نحوه توزیع تسهیلات بازنشستگان تأمین اجتماعی و دخالت‌های مکرر دولت در امور داخلی سازمان تأمین اجتماعی گفته که از وزارت تعاون و کار و مدیران سازمان تأمین اجتماعی انتظار داریم با اجرای عدالت در خدمات‌رسانی به بازنشستگان، آرامش را به این خانواده ۴/۵ میلیون نفری برگردانند.

نصرالله دریابیگی همچنین از مقامات جمهوری اسلامی خواسته به این سوال بازنشستگان پاسخ دهند که کدام مدیر و مسئول می‌تواند یک خانواده ۴ نفره را با ماهی ۷ میلیون تومان مدیریت کند و این در حالی است که بخشی از مستمری بگیران تأمین اجتماعی با ماهی یک میلیون و ۷۰۰ هزارتومان به اصطلاح زندگی می‌کنند؟!

او با بیان اینکه مسئولان و وزیر کار در اظهارنظرهای خود مدام از «دغدغه عدالت و رفاه کارگران و بازنشستگان» می‌گویند، گفته که «اکنون زمان عمل به گفتارهاست؛ ترمیم مزد را در دستور کار شورای عالی کار قرار دهند تا بلکه مرهمی بر زخم این جماعت شریف و نجیب و ده‌ها میلیون کارگر باشند.»

بازنشستگان تأمین اجتماعی از جمله اقشاری هستند که کف درآمدهای رایج در جمهوری اسلامی را دارند که به اصطلاح «حداقل‌بگیر» خطاب می‌شوند. در حالی که سال‌هاست قانونی برای همسان‌سازی حقوق این بازنشستگان تصویب شده اما به دلیل نبود منابع کافی این قانون اجرایی نشده است.

از سوی دیگر بازنشستگان تأمین اجتماعی از مشکلات بیمه درمانی خود شکایت دارند چرا که بخشی از داروها و خدمات پزشکی مشمول این بیمه نمی‌شود. در موارد زیادی بازنشسته باید هزینه درمان را بپردازد و بعد با تأخیر فراوان سهم بیمه را دریافت کند که این موضوع نیز به یکی از مشکلات جدی این قشر تبدیل شده است.

بیش از دو سال است که بازنشستگان تأمین اجتماعی اعتراضاتی منظم و هفتگی را در اعتراض به عدم پاسخگویی جمهوری اسلامی به خواسته‌هایشان برگزار می‌کنند.

روز گذشته، یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۲، نیز بازنشستگان تأمین اجتماعی در چند شهر ایران از جمله دزفول، کرمانشاه و شوشتر تجمع اعتراضی برگزار کردند.

به گزارش فعالان صنفی این تجمع در اعتراض به «وضعیت نامناسب معیشتی» و «عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان» از جمله «اجرای باقیمانده همسان‌سازی حقوق و پرداخت معوقه آن از سال ۹۹ تا کنون» برگزار شد.

«تا کی سرافکندگی، یا مرگ یا زندگی»، «بازنشسته بیداره، به حق خود آگاهه»، «وزیر بی‌لیاقت استعفا استعفا»، «بازنشسته می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد»، «وعده وعید کافیه، سفره ما خالیه»، «مدعی عدالت، خجالت خجالت»، «حسین حسین شعارشون، دزدی و غارت کارشون»، «حقوق نصفه نیمه، سکوت کنی همینه» و «نه مجلس، نه دولت، نیستند به فکر ملت»از جمله شعارهای بازنشستگان در تجمع اعتراضی روز گذشته بود.

وضعیت دیگر بازنشستگان از جمله بازنشستگان دولت نیز چندان بهتر از وضعیت بازنشستگان تأمین اجتماعی نیست و اکثر بازنشستگان دولت نیز ارقام حداقلی دریافت می‌کنند.

روزنامه «شرق» نیمه امرداد گذشته گزارش داد که ۱۵ صندوق از ۱۷ صندوق فعال بازنشستگی در کشور دچار ورشکستگی هستند و دو صندوق دیگر نیز روند ناامیدکننده‌ای را طی می‌کنند و تا خط ورشکستگی فاصله‌ای ندارند. پیشتر نیز اعلام شده بود که صندوق بازنشستگی کشوری، صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح و صندوق بازنشستگی فولاد از جمله صندوق‌های بازنشستگی کشور هستند.

«شرق» در این گزارش نوشته که وضعیت ۱۷ صندوق بازنشستگی فعال در کشور نشان می‌دهد این شاخص در دو صندوق وکلا و روستایی- عشایری که نسبتا جوان هستند، وضعیت بسیار مناسبی دارد؛ در تامین اجتماعی روند بهتری دارد (اما مطلوب نیست) و در سایر صندوق‌ها وضعیت بحرانی است و عملا بدون کمک دولت و نهادهای مالک امکان ادامه حیات صندوق وجود ندارد و باید اعلام ورشکستگی کند.

هر چند در گزارش «شرق» وضعیت سازمان تأمین اجتماعی نسبت به دیگر صندوق‌ها «بهتر» عنوان شده، به گزارش مرکز آمار ایران، سازمان تأمین اجتماعی به‌ عنوان بزرگترین سازمان بازنشستگی ایران حدود ۱۵/۵ میلیون شاغل را تحت پوشش دارد که حق بیمه پرداخت می‌کنند. در مقابل، این سازمان به حدود چهار میلیون و سیصد هزار بازنشسته حقوق بازنشستگی می‌دهد. اما تعداد بازنشستگان تأمین اجتماعی هر سال افزایش می‌یابد و در شش سال گذشته بیش از ۸۰۰ هزار نفر به جمع بازنشستگان و مستمری‌بگیرانِ سازمان تأمین اجتماعی اضافه شده‌اند.

صندوق بازنشستگی کشوری دومین سازمان بازنشستگی ایران است که ۸۸۰ هزار شاغل دارد که بیمه می‌پردازند. در مقابل، این صندوق به یک میلیون و ۶۳۰ هزار بازنشسته حقوق پرداخت می‌کند. یعنی تعداد مستمری‌بگیران این صندوق تقریباً دو برابر کسانی است که حق بیمه پرداخت می‌کنند. اکثر شاغلان صندوق بازنشستگی کشوری و بازنشستگان این صندوق، کارکنان و آموزگاران وزارت آموزش و پرورش هستند.

دولت‌های جمهوری اسلامی طی سال‌های گذشته با پولپاشی به این صندوق‌ها تلاش کرده‌اند آنها را سرپا نشان دهند بطوری که بر اساس بودجه ۱۴۰۲، امسال ۳۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه به این صندوق‌ها اختصاص یافته است. این بودجه کمکی به صندوق‌های بازنشستگی در سال گذشته ۲۱۷ هزار میلیارد تومان بوده است. یک دهه پیش رقم تخصیص‌یافته به این صندوق‌ها حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان بود و طی ده سال حدود یازده برابر افزایش یافته است.

کارشناسان معتقدند یکی از مهم‌ترین عوامل تشدید بحران در صندوق‌های بازنشستگی دخالت دولت در اداره آنها و استفاده از منابع این صندوق‌ها و در مقابل وابستگی‌ صندوق‌ها به بودجه دولت است.

روزنامه اطلاعات در سرمقاله ششم شهریور جاری در مطلبی با عنوان «آتیه لرزان و ناتراز بازنشستگان» نوشته بود که وضع معیشتی بازنشستگان کشور در سال های اخیر از دو سو در معرض خطر قرار گرفته و آتیه این قشر محروم را بی ثبات و لرزان کرده است.»

در ادامه این مطلب آمده بود که «نخست از جهت افزایش بی وقفه نرخ تورم و فاصله ایجاد شده میان هزینه سبد معیشتی خانوار با میزان مستمری دریافتی که بازنشستگان را جزو ۳ دهک پایین درآمدی جامعه قرار داده و عزت و کرامت آنها را به مخاطره انداخته است. از جهت دوم هم کسری شدید منابع مالی و ناترازی صندوق های بازنشستگی موجب شده است تا بحران ورشکستگی روی سر ۱۰ صندوق از مجموع ۱۸ صندوق بازنشستگی کشور سایه انداخته و آتیه این افراد تحت پوشش در معرض خطر قرار گیرد.»

سرمقاله روزنامه «اطلاعات» تأکید کرده بود که «در مورد اول، هم اینک بالغ بر ۷۰ درصد از جامعه ۵/۶ میلیون نفره بازنشستگان کشور جزو حداقل بگیرانی هستند که بالاترین رقم دریافتی ماهانه آنها حدود ۸۵ درصد از حداقل هزینه سبد معیشت خانوار کمتر است. اگر میانگین حداقل هزینه سبد معیشت یک خانوار ۳ نفره را حدود ۱۵ میلیون تومان در ماه در نظر بگیریم، عمده بازنشستگان کشور ماهانه کمتر از ۸ میلیون تومان مستمری دریافت می کنند که این فاصله زیاد، جمعیت ۲۰ میلیون نفری بازنشستگان و اعضای خانواده آنها را زیر خط فقر قرار داده است.»

همچنین آمده بود که «در مورد دوم هم همزمان با رشد سالمندی در جامعه و ورود شاغلان بنگاه های اقتصادی به جرگه مستمری بگیران، میزان ناترازی منابع مالی صندوق های بازنشستگی به سرعت در حال افزایش است. هم اینک متوسط ضریب پشتیبانی بیمه بازنشستگی در ایران (نسبت تعداد بیمه‌ پردازان به افراد بازنشسته‌ها) حدود ۱/۴ است، در حالی که این رقم بطور استاندارد نباید کمتر از ۱/۷ باشد.»

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۳