بیانیه ۸ تشکل کارگری در سالگرد اعتراضات: دوباره در خیابان

۸ تشکل کارگری در سالگرد جنبش زن، زندگی، آزادی و قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی در بازداشت ماموران گشت ارشاد، با اعلام اینکه «دوباره به خیابان می‌آییم، فقط کف خیابان بدست میاد حق‌مان» از عموم مردم درخواست کردند تا این روز را به روز اعتراض سراسری خود تبدیل کنند.

در این بیانیه که به امضای «شورای سازمان‌دهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت، شورای سازمان‌دهی اعتراضات کارگران غیررسمی نفت(ارکان ثالث)، ندای زنان ایران، انجمن برق و فلز کرمانشاه، نهاد دادخواهان، کمیته پیگیری برای ایجاد تشکل‌های کارگری، سندیکای نقاشان البرز» و «صدای مستقل کارگران گروه ملی فولاد» رسیده آمده است: «روز ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ “مهسا امینی” توسط مأموران گشت ارشاد نیروی انتظامی به قتل رسید و قتل این زن جوان سرآغاز انقلابی عظیم و انسانی علیه هرگونه تبعیض و نابرابری جنسی، جنسیتی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، قومی و مذهبی شد. انقلاب”زن، زندگی، آزادی” ایران به‌خاطر ویژگی‌های ذکر شده، به سرعت مورد حمایت بشریت آزادی‌خواه و مترقی در سراسر جهان قرار گرفت. تا حدی که دولت‌های مماشات‌گر غربی، مجبور به تغییر لحن شده و انقلاب مردم ایران را به رسمیت شناختند.»

در ادامه این بیانیه با اشاره به اینکه «انقلاب زن، زندگی، آزادی برآمد بیش از چهل سال مبارزات مردم ایران علیه فقر، تنگدستی و انواع تبعیضات، به ویژه تبعیض جنسی، جنسیتی و تمام سنن و قوانین ارتجاعی ضد زن است» آمده است: «در این راه ده‌ها هزار انسان معترض و آزادی‌خواه در زندان‌ها و در دیگر میدان‌های مبارزاتی توسط حکومت به قتل رسیده‌اند. انقلاب “زن، زندگی، آزادی” یک واقعه و حرکت تحول ساز در تاریخ مبارزات جهانی، علیه همه تبعیضات و نابرابری‌هاست. به همین خاطر مورد حمایت هر انسانی که به هر گوشه‌ای از تبعیضات موجود معترض است، قرار گرفته است.»

تشکل‌های امضاء کننده این بیانیه در ادامه با اعلام اینکه «روز ۲۵ شهریور، روز به قتل رسیدن مهسا امینی، تاریخ شروع جنبش زن، زندگی، آزادی» است نوشته‌اند: «۲۵ شهریور، یاد مهسا امینی نماد انقلاب زن، زندگی، آزادی و یاد همه جان‌باختگان راه آزادی طی ۴۴ سال گذشته را گرامی بداریم. بصورت گسترده به خیابان بیاییم و این روز را به روز اعتراض سراسری خود تبدیل کنیم. بر مزار مهسا امینی جمع شویم و یاد او را گرامی بداریم. با گرامی داشت یاد تک تک جان‌باختگان و با بلند کردن فریاد دادخواهی، شعار “زن، زندگی، آزادی” را هرچه رساتر سر داده و با اعلام اعتصابات‌مان، شروع دوباره‌ای را رقم بزنیم.»

این ۸ تشکل کارگری، ضمن تاکید بر توقف اعدام‌ها و لغو مجازات اعدام، آزادی فوری همه بازداشت‌شدگان انقلاب و زندانیان سیاسی، منشور خواسته‌های حداقلی بیست تشکل را هم‌چنان «منشور اتحاد مردمی در اعتراضات زن، زندگی، آزادی» دانسته و از عموم مردم درخواست کرد تا به دور این منشور متحد شوند.

بر اساس آنچه در این بیانیه آمده «در تاریخ مبارزات جهانی علیه مواردی از تبعیض و نابرابری‌ها، نقاط عطف‌ها، برآمدها و وقایع تعیین‌کننده‌ای مانند فراخوان به اعتصاب کارگران آمریکا در روز اول می ۱۸۸۶ با خواسته ۸ ساعت کار در روز و اعتصاب ۸ مارس ۱۸۵۷ زنان کارگر نساجی نیویورک علیه تبعیض در پرداخت دستمزد میان زنان و مردان رخ داده‌اند. این روزها در تقویم جهانی، به‌عنوان روز جهانی کارگر و روز جهانی زن، تعطیل عمومی اعلام و به ثبت رسیده‌اند. با قدرت مبارزه‌مان، ۲۵ شهریور، سال‌روز انقلاب زن زندگی آزادی را به روز تعطیل عمومی هر ساله خود و در فردا روز، تبدیل خواهیم کرد.»

«مژگان افتخاری» و «امجد امینی» مادر و پدر ژینا (مهسا) امینی روز گذشته با انتشار بیانیه کوتاهی از برگزاری مراسم سالگرد «عزیز به قتل رسیده‌شان در بیست و ششم شهریورماه» و در آرامستان آیچی سقز خبر دادند.

در این بیانیه که خطاب به «هم‌میهنان ارجمند» نوشته شده آمده است: «خواهران و برادران گرامی؛ ما خانواده ژینا، مانند هر خانواده داغدیده‌ای، در سال‌یاد شهادت فرزند دلبندمان -ژینا- بر مزار آن عزیز سفرکرده، گردهم آمده و مراسم سنتی و مذهبی سالگرد را برگزار می‌كنیم. ضمن گرامی‌داشت هم‌دردی‌ها و دغدغه‌های ارزشمند هم‌شهریان عزیز، همگان را به پرهیز از هرگونه کنش خشونت‌آمیز و واکنش در برابر آن، دعوت می‌کنیم. ما جز این نوشته، هیچ متن و نوشته‌ای منتشر نمی‌کنیم.»

برگرفته از سایت ایران وایر، ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۳