حمله پهپادی اسرائیل به مقر حماس در پی از سرگیری «شورش‌های مرزی»

ارتش اسرائیل اعلام کرد که شامگاه جمعه، ۲۴ شهریور، «در پی ازسرگیری شورش‌های مرزی» در مرز غزه با جنوب اسرائیل، با پهپاد به یک مقر حماس در بخش شمالی این باریکه حمله کرده است.

بر اساس بیانیه ارتش اسرائیل، «صدها فلسطینی» در مرزها تجمع کرده و بمب‌های دست‌ساز و نارنجک به روی دیوار حائل و نظامیان مستقر در امتداد این دیوار پرتاب کردند.

ارتش تأیید کرد که نظامیانش در پاسخ به این رویداد به آتشباری با گلوله‌های حقیقی اقدام کرده و بعد از آن، پهپادها یک پست دیده‌بانی نیروهای حماس را در حد فاصل گذرگاه مرزی «کرنی» با محله سجعیه در بخش شمالی غزه هدف قرار دادند.

وزارت بهداشت وابسته به «دولت حماس» در غزه اعلام کرد که ۱۲ فلسطینی بر اثر شلیک نظامیان اسرائیلی زخمی شده و ۹ نفر آن‌ها در بیمارستان بستری شدند. رسانه‌های فلسطینی گزارش دادند که یک عکاس – خبرنگار در میان مجروحان است.

از میزان آسیب جانی یا مالی وارده در حمله پهپادی اسرائیل گزارشی منتشر نشده است. اسماعیل رضوان، یک سخنگوی حماس در غزه گفت «اشغالگران» مسئول کامل هر گونه تشدید تنش علیه مردم ما و اماکن مقدس ما هستند.

نیروهای نظامی و امنیتی اسرائیل همزمان با اعیاد سال نو عبری که از شامگاه ۲۴ شهریور آغاز شده، تدابیر امنیتی را تشدید کرده و به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.

روز ۲۲ شهریور نیز شش مرد فلسطینی در مرز غزه کشته شدند. ارتش اسرائیل اعلام کرد آن‌ها درصدد انفجار بمب بودند اما حماس کشته‌ها را «شهید» نامید.

به‌ نوشته تایمز اسرائیل، جنبش حماس که حاکم بر غزه است، «تحریکات منظم» در امتداد مرز را از سرگرفته که نوعی اعتراض به کاهش کمک‌های مالی است که از سوی قطر وارد این باریکه مملو از فقیرنشین و فقر می‌شود.

روزنامه یدیعوت آحرونوت نوشت هدف حمله پهپادی شامگاه جمعه دادن هشدار به حماس بود که باید نظم را به مرزها برگرداند.

دولت دوحه یکی از بزرگ‌ترین یاری‌دهندگان مالی به غزه است. دلیل کاهش کمک‌ها به این منطقه محصور اعلام نشده است.

فلسطینیان در دوره‌ای طولانی از پاییز ۱۳۹۶ که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت، در امتداد مرز غزه با اسرائیل تجمع‌های اعتراضی برگزار می‌کردند که تلفات سنگینی از آن‌ها گرفت.

در پنج روز درگیری مرزی در اوایل بهار امسال نیز ۳۴ فلسطینی و یک اسرائیلی کشته شدند.

با این حال، تجمع‌های اعتراضی فلسطینیان در دو سال اخیر که کانون بحران امنیتی از غزه به کرانه باختری و شرق اورشلیم، بیت‌المقدس، انتقال یافته بود، کاهش یافته و مرزهای غزه و اسرائیل نسبتا آرام بود.

روز جمعه ده‌ها هزار فلسطینی در نماز جمعه مسجدالاقصی شرکت کردند، در حالی که چند صد تن از یهودیان باورمند در آستانه سال نو عبری و اعیاد مذهبی یهودی روزهای آینده از محوطه «معبد مقدس» دیدار کردند.

حماس حضور پرشمار فلسطینیان در نماز جمعه را تأکیدی بر قاطعیت فلسطینیان در دفاع از حرم شریف نامید.

از دیگر سو، اسرائیل ادامه حصر نوار غزه را برای جلوگیری از انتقال سلاح از بیرون به داخل غزه ضروری می‌داند.

فلسطینیان تأکید دارند که این اقدام «غیرقانونی» اسرائیل، بیش ازدو میلیون تن از ساکنان این باریکه را زیر خط فقر یا فقر مطلق باقی نگاه داشته است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۳