بسیج نیروهای امنیتی در سراسر ایران در آستانه سالگرد مهسا امینی

آسوشیتدپرس روز جمعه ۱۵ سپتامبر (۲۴ شهریور) در گزارشی از بسیج گسترده پلیس و نیروهای امنیتی در سراسر ایران در آستانه سالگرد مهسا امینی خبر داده و نوشته است که رسانه‌های دولتی و نیمه‌رسمی کشور گزارشی از این وضع منتشر نکرده‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس، نیروهای شبه‌نظامی وابسته به سپاه پاسداران روز جمعه در غرب ایران در خیابان‌ها حضور داشتند. همچنین، در تهران و شهرهای دیگر نیز مردم متوجه حضور گسترده پلیس و نیروهای امنیتی در خیابان‌ها شدند.

تظاهرات در اعتراض به مرگ مهسا امینی در ۱۶ سپتامبر (۲۵ شهریور) سال گذشته و هنگامی که در بازداشت گشت ارشاد بود، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های حکومت دینی ایران از زمان انقلاب ۱۳۵۷ بود. در آن تظاهرات چند ماهه، نیروهای امنیتی بیش از ۵۰۰ نفر را کشتند و بیش از ۲۲ هزار نفر را بازداشت کردند.

حکومت دینی جمهوری اسلامی سخت تلاش می‌کند تا هم سالگرد مهسا امینی در روز شنبه را به‌کلی نادیده بگیرد و هم، از سوی دیگر، مانع هر گونه اعتراض احتمالی مردم در این روز شود.

آسوشیتدپرس به‌نقل از ارگان سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو» نوشته است که اعضای بسیج روز جمعه در شهر سنندج در خیابان‌ها حضور داشتند.

سران حکومت جمهوری اسلامی و از جمله علی خامنه‌ای، رهبر آن، بدون ارائه مدرکی ادعا می‌کنند که غرب در ناآرامی‌های سال گذشته دست داشته است. با این حال، فشار اقتصادی بر ۸۰ میلیون ایرانی از زمان خروج آمریکا از توافق برجام باعث گسترش اعتراض‌ها شده است.

فشار بین‌المللی بر حکومت جمهوری اسلامی همچنان زیاد است، حتی در حالی که دولت ایران می‌کوشد پس از سال‌ها رودررویی، تنش‌ با دیگر کشورهای منطقه و غرب را کاهش دهد.

روز جمعه، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، با صدور بیانیه‌ای به مناسب سالگرد مرگ مهسا امینی تاکید کرد که «ایرانیان خودشان سرنوشت کشورشان را تعیین خواهند کرد، اما آمریکا همچنان متعهد به ایستادن در کنار آن‌ها، از جمله با فراهم کردن ابزارهایی برای حمایت از توانایی ایرانیان در دفاع از آینده‌شان است.»

آمریکا همچنین روز جمعه تحریم‌های جدیدی علیه مقام‌ها و نهادهای ایرانی وضع کرد.

جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا، نیز روز جمعه با اعلام تحریم‌های جدید علیه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رژیم جمهوری اسلامی و همچنین شهردار تهران و سخنگوی پلیس، به سالگرد جان باختن مهسا امینی اشاره کرد و گفت: «یک سال بعد از مرگ غم‌انگیز مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، من از شجاعت زنان ایرانی در ادامه مبارزه برای آزادی‌های اساسی تمجید می‌کنم.»

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۳