برگزاری تجمعات اعتراضی در دست‌کم ۲۲ شهر ایران با وجود جو امنیتی سنگین

با وجود سرکوب شدید نیروهای امنیتی و حضور گسترده ماموران در شهرها و خیابان‌های مختلف، تجمع‌های اعتراضی به مناسبت اولین سالگرد قتل هسا امینی در شهرهای مختلف ایران برگزار شد و بر اساس گزارش‌های منتشرشده، در دست‌کم ۲۲ شهر ایران گردهمایی‌های اعتراضی پراکنده‌ای شکل گرفت.

شهرهای مشهد، شیراز، رشت، زاهدان، خرم‌آباد، آبدانان، مهاباد، سنندج، اراک، بندر انزلی، لاهیجان، بوکان، بیجار، قرچک، مریوان، تهران، کرمانشاه، گوهردشت کرج، اصفهان، تبریز، بانه و دهدشت از جمله شهرهایی بودند که از اعتراض‌های مردمی در این شهرها در شب سالگرد کشته‎ شدن مهسا امینی خبرها و تصاویری منتشر شد.

در تهران، با وجود جو امنیتی شدید، تجمع‌های پراکنده‌ای در محلات مختلف شکل گرفت که البته مردم خیلی زود به دلیل هجوم نیروهای امنیتی، مجبور شدند فرار کنند و برخی معترضان نیز بازداشت شدند. تصاویری از حوالی خیابان انقلاب تهران منتشر شده است که در آن‌ها می‌بینیم ماموران امنیتی مانع از شکل‌گیری تجمع‌های بالای سه نفر می‌شوند و با ضرب‌و‌شتم مردم و ایجاد رعب و وحشت، تلاش می‌کنند جمعیت را متفرق کنند.

تجمع معترضان در شهرک اکباتان تهران نیز با هجوم گسترده نیروهای امنیتی روبرو شد و ماموران با پرتاب گاز اشک‌آور و شلیک گلوله ساچمه‌ای به شیشه خانه‌ها تلاش کردند مانع از تجمع مردم و سر دادن شعارهای شبانه بشوند. با این حال ویدیوهایی از این محله منتشر شده است که در آن‌ها، بانگ «زن، زندگی آزادی» و «مرگ بر خامنه‌ای ضحاک» شنیده می‌شود.

معترضان در برخی محلات شهر رشت از جمله گلسار، معلم، شهرداری رشت و سبزه‌میدان هم تجمع اعتراضی برگزار کردند و شعارهای «زن، زندگی، آزادی» و «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند و در برخی خیابان‌های آتش روشن کردند.

شامگاه شنبه ویدیویی هم از رشت منتشر شد که در آن، هم‌زمان که نیروهای امنیتی در حال پراکنده کردن مردم‌اند، یک زن جلو یکی از ماموران می‌ایستد و فریاد می‌زند: «ما می‌گیم مرگ بر دیکتاتور، به شما نمی‌گیم. من کرایه خونه ندارم. بچه‌‌ام بیکاره، پول نداره». در همین حین مامور تلاش می‌کند به زن حمله کند و با فریاد، او و دیگر مردم حاضر در صحنه را متفرق کند که با مقاومت مردم مجبور به ترک محل می‌شود.

از درگیری نیروهای امنیتی با یکدیگر در رشت هم گزارش‌هایی وجود دارد اما جزئیاتی در این باره منتشر نشده است.

در لاهیجان هم تجمع معترضان با یورش نیروهای امنیتی روبرو شد. ویدیوهای منتشرشده از لاهیجان نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی با موتور به سمت گروهی از معترضان یورش می‌برند.

در گوهردشت کرج، از ظهر شنبه تجمع‌های پراکنده‌ای شکل گرفت. در یکی از ویدیوهای منتشرشده، معترضان شعار «ما ملت کبیریم، ایران را پس می‌گیریم» سر می‌دهند.

معترضان در اراک نیز با سر دادن شعارهای «مرگ بر سپاهی»، «مرگ بر خمینی» و «مرگ بر خامنه‌ای» همراه با دیگر مردم ایران تجمع اعتراضی برگزار کردند.

گروهی از جوانان و مردم خرم‌اباد لرستان نیز که قصد داشتند در محله تپه ماسور تجمع کنند، با حضور گسترده ماموران انتظامی و محاصره منطقه روبرو شدند.

در زاهدان، جمعی از جوانان بلوچ با روشن کردن آتش و مسدود کردن خیابان‌ها شعارهای «مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر دیکتاتور» و «مولانا نقشبندی آزاد باید گردد» سر دادند.

مردم از شیراز گزارش دادند که در سالگرد کشته شدن مهسا امینی، تنها توانسته‌اند دقایقی تجمع کنند و پس از آن در پی ضرب‌و‌شتم و هجوم پلیس پراکنده شده‌اند.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، معترضان در شهر آبدانان، از توابع استان ایلام، در برخی مناطق برق شهری را قطع کردند تا از این طریق دوربین‌های شهری را از کار بیندازند. به گزارش هه‌نگاو، در پی قطع جریان برق شهری آبدانان در برخی محله‌ها، نیروهای سرکوبگر با ترس از دفاع مشروع شهروندان از خیابان‌هایی که برق آن‌ها قطع شده بود، ناچار به عقب‌نشینی شدند. بر اساس این گزارش، برق محله‌های فرهنگیان، هزاردر، سراب، کشتارگاه، فرهنگیان، رجایی و روستای پشت قلعه کلا قطع شده بود.

شبکه حقوق بشر کردستان از تیراندازی نیروهای سپاه پاسداران به تجمع‌های مردمی در محله‌های میرآباد و مجبورآباد در شهر بوکان خبر داد و اعلام کرد هم‌زمان پهپادهای شناسایی سپاه پاسداران بر فراز آسمان این شهر در حال گشت‌زنی‌اند.

نیروهای سرکوبگر در محله بهارستان بالا در شهر سقز هم به سوی مردم معترض تیراندازی کردند. همچنین ده‌ها پهپاد شناسایی نیز بر فراز شهر سقز گشت‌زنی می‌کردند. در پی هجوم نیروهای امنیتی به مردم معترض، فردین جعفری، جوان اهل سقز، بر اثر شلیک مستقیم نیروهای امنیتی به‌شدت زخمی و به بیمارستان منتقل شد.

در جریان اعتراض‌های خیابانی در محله نوبهار کرمانشاه نیز نیروهای سرکوبگر با اسلحه ساچمه‌زنی به سمت معترضان تیراندازی کردند و گزارش‌ها حاکی از زخمی شدن چند نفر است.

هه‌نگاو خبر داد که در مهاباد نیز دست‌کم یک شهروند در پی تیراندازی ماموران زخمی شده است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۳