واکنش‌ها به لایحه «عفاف و حجاب» در ایران| منتقدان: نامفهوم و تبعیض‌آمیز است؛ مدافعان: منتقدان ضد خانواده هستند

متن «لایحه عفاف و حجاب»، مصوبه هفته گذشته مجلس شورای اسلامی، انتقادات بسیاری را در همین چند روز به‌همراه داشته است.

انتقاد از تکالیف نهادها، «شوک» به بودجه، «تبعیض» در توزیع امکانات و بهره‌گیری از عبارات «نامفهوم» از جمله انتقاداتی است که در روزهای گذشته در مورد این «لایحه» در رسانه‌های ایران مطرح شده است.

در مقابل اما مدافعان این لایحه، منتقدان را «ضد خانواده» و دارای «دیدگاه‌های فمنیستی» معرفی کردند.

وب‌سایت «خبر‌آنلاین» در گزارشی به موارد مختلف انتقاد به این لایحه پرداخته و نوشته است که «مهم‌ترین» نقد به این «قانون» از ناحیه «عدم تعریف مفاهیم اولیه» آن است.

در این گزارش به نقل از ناظران سیاسی نوشته شده است «عبارت‌هایی مانند برهنگی، بی‌حجابی، بد پوششی، اقلام مرتبط با حجاب، کالای فرهنگی، سبک زندگی اسلامی خانواده محور، فرهنگ عفاف و حجاب و اقدامات سلبی و ایجابی مجریان قانون برای مجازات افراد که نسبت به این مفاهیم ارزش‌گذاری شده است، فاقد معنای دقیق بوده و قابلیت تفسیر سلیقه‌ای توسط مجریان را خواهد داشت.»

نویسنده گزارش تاکید کرده که مشخص نیست قانونگذار به چه چیزی «سبک زندگی اسلامی خانواده محور» می‌گوید که تخطی از آن، مجازات به دنبال دارد.

به نوشته این رسانه، یکی دیگر از موضوعات مورد انتقاد به «لایحه حجاب» این است که مشخص نیست آیا «بد پوششی» با توجه به تنوع قومی و فرهنگی ایران، معنای یکسانی در فرهنگ‌های مختلف دارد؟

منتقدان بر این باورند که اگر در قانون قبلی، دادگاه‌ها مرجع تشخیص «بی‌حجابی» بودند حالا «مراجع متعددی» برای تشخیص «بی‌حجابی» افراد در نظام اداری، امنیتی و انتظامی کشور تعریف شده است.

وب‌سایت «عصر ایران» نیز در واکنش به این لایحه نوشته است که «مهسا امینی را با لباسی گرفتند که امروز اگر کسی همان لباس را بپوشد، خوشحال می‌شوند که روسری بر سر دارد.»

در مطلب این وب‌سایت تاکید شده است که «مفهوم عرفی پوشش بسیار سیال است و اگر به سلائق واگذار شود، فاجعه ساز است.»

منتقدان بر این باورند که این لایحه به طرز «شگفت انگیزی»، بستر ساز «تقابل اجتماعی» و تنش و نزاع بین مردم خواهد شد.

به باور آنها در بخش‌های مختلف این «قانون»، مردم، مکلف شده‌اند که مراقب «حجاب» دیگران باشند «و الا خودشان مجازات می‌شوند.»

روزنامه «جوان»، وابسته به سپاه پاسداران، اما در واکنش به این انتقادات نوشته است که «انتقادات را وقتی با دقت بیشتری مورد بررسی قرار می‌دهیم، متوجه می‌شویم بخشی از آن‌ها بیشتر از اینکه بخواهد به نواقص و کاستی‌های قانون مزبور اشاره کند، دیدگاه‌های فمینیستی و حتی ضد خانواده منتقدان را بر ملا می‌کند.»

روز گذشته نیز آبرام پیلی معاون فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران در حساب «ایکس» خود نوشت: «قانون تنبیهی حجاب اجباری در ایران، گامی به عقب برای حقوق زنان، حقوق بشر و آزادی مذهبی است. این قانون نشان دهنده عزم حکومت ایران برای سرکوب آزادی و حقوق زنان است.»

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای از تصویب لایحه «سختگیرانه‌تر» مرتبط با حجاب توسط مجلس شورای اسلامی و افزایش مجازات‌های حبس و تعیین جریمه‌های سنگین برای رعایت نکردن حجاب اجباری در ایران ابراز تاسف کرد.

پیش از این جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد برای نظارت بر وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی نیز از ادامه سرکوب‌ها در ایران به‌شدت انتقاد کرده بود.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲۳ سپتامبر ۲۰۲۳