یک هفته قبل از جمعه ی خونین، مردم زاهدان بار دیگر به خیابان آمدند!

در آستانه ی جمعه ی خونین ۸ مهر ۱۴۰۱ شهر زاهدان امروز بار دیگر صحنه ی تظاهرات اعتراضی بود؛ نمازجمعه ی قزوین محل اعتراض شد؛ ماموران حکومت اسلامی طی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه در دست‌کم در ۱۹ شهر مانع برگزاری مراسم سالگرد جان باختگان خیزش زن، زندگی، آزادی شدند؛ ۱۵ فعال فضای مجازی در گیلان بازداشت شدند

یک هفته قبل از جمعه ی خونین، مردم زاهدان بار دیگر به خیابان آمدند!

در آستانه ی سالگرد کشتار جمعه ی خونین در زاهدان در ۸ مهرماه ۱۴۰۱، مردم این شهر یک بار دیگر بعد از پایان نماز جمعه به خیابان ها آمدند و اعتراض خود به حکومت را اعلام کردند. بنابر گزارش سایت های بلوچ، در روزهای گذشته جو امنیتی سنگینی در زاهدان و شهرهای دیگر استان برقرار بوده و ده ها نفر از فعالین و معترضان بازداشت شده اند.
«مرگ بر خامنه ای»، «می کشم، می کشم، آن که برادرم کشت»، «آزادی زندانی سیاسی» از جمله شعارهای معترضین بوده است.
ویدئوهای تظاهرات امروز در زاهدان را در تلگرام اخبار روز ببیند.

قزوین، نماز جمعه محل اعتراض شد

شرکت کنندگان در نماز جمعه ی این هفته در قزوین، این مراسم را به صحنه ی اعتراض تبدیل کردند و علیه بی کفایتی مسئولین شعار دادند. این اعتراض سپس در خیابان ادامه پیدار کرد. تظاهرکنندگان فریاد «مرگ بر مسئول بی لیاقت» سر دادند. گفته شده اعتراضات از طرف غارت‌شدگان شرکت طراوت نوین، آغاز شده است.

فروغ شیخ‌الاسلامی، وکیل دادگستری را به مجموعاً ۱۰ سال حبس محکوم کردند

شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران فروغ شیخ‌الاسلامی، وکیل دادگستری را به مجموعاً ۱۰ سال حبس محکوم کرد. به گزارش مرکز مشاوره و آموزش حقوقی «دادبان»، این وکیل اعلام کرده که به دو اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «تشویق به فساد و فحشا» در مجموع به ۱۰ سال حبس محکوم شده که ۹ سال آن قابل اجرا خواهد بود. شیخ‌الاسلامی این حکم را «به شدت ناقض حقوق شهروندی» خوانده است. پس از قیام ژینا، جمهوری اسلامی فشار زیادی بر وکیلان مستقل اعمال کرد، چندین وکیل دادگستری را به زندان انداخت و تلاش کرد تا استقلال کانون وکلا را از بین ببرد.

ممانعت از برگزاری مراسم سالروز جان‌باختگان خیزش ژن ژیان ئازادی از سوی نهادهای امنیتی در شهرهای مختلف

بنابر گزارش های منتشر شده در شبکه های اجتماعی ماموران حکومت اسلامی طی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه در دست‌کم در ۱۹ شهر ایران از جمله تهران، خرم‌آباد، کرمانشاه، اسلام‌آباد غرب، قوچان، دیواندره، شهریار، گرمسار، پاکدشت، کرج، سقز، اشنویه، ارومیه، رشت، ساری، آمل، نوشهر، قزوین و ایلام از برگزاری مراسم سالگرد معترضان جلوگیری کرده‌اند. نیروهای حکومتی عصر پنج‌شنبه ۳۰ شهریور با هجوم به آرامگاه محسن قیصری در ایلام، برادر این معترض کشته شده و چند تن از شهروندان را بازداشت کردند و شماری از حاضران را نیز به شدت مورد ضرب و جرح قرار دادند و شامگاه نیز با یورش دوباره به منزل خانواده جواد حیدری در روستای رحمت‌آباد قزوین، پدر هفتاد ساله و دو برادر این معترض کشته شده را بازداشت کردند.
خانواده‌های نیکا شاکرمی، جواد حیدری، محمدرضا اسکندری، فرجاد درویشی و رضا شهپرنیا در بیست و چهار ساعت گذشته اعلام کرده‌اند که به دلیل فشارهای امنیتی نتوانسته‌اند مراسم سالگرد را برگزار کنند.

جو شدید امنیتی در زاهدان با حضور صدها نیروی نظامی و ده ها خودرو زرهی

به گزارش حال وش امروز ۳۱ شهریور ۱۴۰۲، صدها نیروی نظامی با خودروهای زرهی با حضور در سطح شهر زاهدان جو امنیتی این شهر را تشدید کرده اند. در طی روزهای اخیر ده ها شهروند بلوچ توسط نیروهای لباس شخصی و امنیتی در سطح شهر زاهدان بصورت فله ای بازداشت شده اند. اینترنت زاهدان و برخی دیگر از شهرهای بلوچستان نیز با اختلال شدید روبرو شده بطوری که برقراری تماس برای شهروندان به سختی امکان پذیر است. جو امنیتی شهر زاهدان توسط نیروهای نظامی تشدید شده است. پیشتر شرکت «سرفشارک» (Surfshark) که در زمینه رصد و ارائه دسترسی آزاد به اینترنت کشورها فعالیت می‌کند گزارشی منتشر کرده که نشان می دهد شهر زاهدان، مرکز بلوچستان، در شش ماهه نخست سال ٢٠٢٣ میلادی بیشترین اختلالات اینترنتی را در جهان تجربه کرده است‌.
با نزدیک شدن به سالگرد فاجعه جمعه خونین زاهدان دستگاه های امنیتی و نظامی تحرکات شان را افزایش داده اند.

احضار ریحانه انصاری‌نژاد، فعال کارگری جهت اجرای حکم حبس

طی ابلاغیه‌ای که روز چهارشنبه ۲۹ شهریورماه ۱۴۰۲، توسط شعبه یک اجرای احکام دادسرای انقلاب به ریحانه انصاری‌نژاد، ابلاغ شده است، این فعال کارگری باید ظرف پنج روز آینده به شعبه یک اجرای احکام مراجعه کند. ریحانه انصاری‌نژاد، فعال کارگری و از اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری، پیشتر توسط شعبه ١۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی از بابت اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» به ۴ سال حبس تعزیری محکوم شده بود. این فعال کارگری در باب مجازات تکمیلی نیز به منع عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی و فعالیت در فضای مجازی، رسانه‌ها و مطبوعات و هم‌چنین منع خروج از کشور به مدت دو سال محکوم شده بود.

بازداشت محراب فرساد مختاری، در نوشهر

محراب فرساد مختاری، دبیر آموزش پرورش شهرستان چالوس، چهارشنبه صبح ۲۹ شهریور ماه ۱۴۰۱، در منزل شخصی‌اش در نوشهر توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد و بر اساس گزارشات رسیده به ساری انتقال دادە شدە است.

۱۰ فعال فضای مجازی دیگر در گیلان بازداشت شدند

در ادامه بازداشت فعالان فضای مجازی در ایران، مقام‌های انتظامی استان گیلان از بازداشت ۱۰ نفر در شهرهای رشت و املش به اتهام «تشویش اذهان عمومی» خبر دادند. فرمانده انتظامی استان گیلان، عزیزالله ملکی، روز پنجشنبه ۳۰ شهریور اعلام کرد شش نفر از گردانندگان صفحات مجازی متهم به «قصد تشویش اذهان عمومی» و «تحریک افراد به برهم‌ زدن نظم و امنیت عمومی» بازداشت شدند. فرمانده انتظامی استان گیلان همچنین بدون اشاره به هویت بازداشت‌شدگان، آنها را به «برنامه‌ریزی برای اغتشاش‌آفرینی» متهم کرده و گفته است صفحات مجازی آنها مسدود و «تعداد زیادی آلات و ادوات ارتکاب جرم» نیز کشف شده است. همزمان فرمانده انتظامی املش، شریف رحیمی، هم از بازداشت چهار نفر، دو مرد و دو زن، به اتهام «انتشار مطالب توهین‌آمیز» و «تشویش اذهان عمومی در فضای مجازی» خبر داده است. بتازگی نیز ۲۴ تن از فعالان فضای مجازی به اتهام مشابه «قصد تشویش اذهان عمومی و تحریک به برهم‌زدن نظم و امنیت عمومی» در ۹ شهر استان گیلان بازداشت شدند. فرمانده انتظامی استان آذربایجان‌غربی نیز روز شنبه ۲۵ شهریور و همزمان با سالگرد کشته‌شدن مهسا(ژینا) امینی از بازداشت ۱۳۷ نفر به اتهام «تشویش‌اذهان عمومی در فضای مجازی» خبر داده بود.

بازداشت معلم ابوالفضل آدینه‌زاده به‌دلیل برگزاری مراسم جشن تولد شاگردش

پدر و خواهر ابوالفضل آدینه‌زاده، نوجوانی که در جریان اعتراضات ۱۴۰۱ کشته شد، در اینستاگرام از بازداشت مهدی شیبانی، معلم این نوجوان کشته‌شده در مشهد، به‌دلیل حضور بر سر مزار شاگردش و نیز گرامیداشت یاد او و برگزاری یک تولد در خانه‌اش، خبر می‌دهند. مأموران امنیتی پیش از این و در سالرو تولد این نوجوان معترض، پدر، مادر، خواهر و همه بستگان ابوالفضل آدینه‌زاده را بازداشت کرده بودند.

کنش‌گران ایرانی در گفت‌و‌گو با گاردین:‌ اروپا برای مخالفان جمهوری اسلامی امن نیست

۱۵ کنش‌گر ایرانی در گفت‌و‌گو با روزنامه بریتانیایی «گاردین» گفته‌اند جمهوری اسلامی به ویژه پس از آغاز قیام ژینا، در اروپا کارزارهای آزار و اذیت علیه آنها به راه انداخته است. این کنش‌گران که در کشورهایی همچون فرانسه، آلمان، سوئد، سوئیس و اسپانیا زندگی می‌کنند، گفته‌اند مأموران رژیم در تهران علیه فعالان مخالف در سراسر اروپا توطئه می‌چینند، آنها را می‌پایند، نقشه‌ آدم‌ربایی می‌کشند و تهدید به مرگ می‌کنند. در اغلب موارد، سیستم‌های امنیتی غربی یا پلیس به این فعالان هشدار داده که تهدیدهای واقعی جان آنها را تهدید می‌کند. حمله به کنش‌گران شامل هک‌کردن و حمله‌های سایبری و آزارهای آنلاین نیز می‌شود؛ از جمله فرستادن هزاران تهدید به مرگ ظرف یک هفته. فعالانی که گاردین با آنها صحبت کرده، از تعقیب‌ شدنشان از سوی مردان مشکوک هم خبر داده‌اند. یک سخنگوی دولت جمهوری اسلامی این موارد را تکذیب کرده است.

برگفته ای از سایت اخبار روز، ۲۳ سپتامبر ۲۰۲۳