قطعنامه جمهوری‌خواهان در انتقاد از تواق‌های دولت بایدن با جمهوری اسلامی

جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا با صدور قطعنامه‌ای، از رویکرد دولت بایدن در برابر جمهوری اسلامی ایران انتقاد کردند.

بیست‌و‌هشت نماینده جمهوری‌خواه، روز پنجشنبه ۲۸ سپتامبر(۶ مهر)، با صدور قطعنامه‌ای، مخالفت خود را با توافق دولت بایدن و تهران بر سر آزاد‌سازی شش میلیارد دلار ایران در بانک‌های کره‌جنوبی اعلام کردند.

این قطعنامه در گرماگرم گمانه‌زنی‌ها مبنی بر ادامه گفتگوها بین واشینگتن و تهران برای رسیدن به یک توافق صادر شده است. منابع کنگره آمریکا این اقدام را به‌عنوان آغاز تلاش‌های جمهوری‌خواهان برای بازداشتن کاخ سفید در آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده دیگر تهران توصیف می‌کنند.

به گزارش فری‌بیکن، قطعنامه مذکور شامل انتقاد از طیفی از اقدام‌های دیپلماتیک اخیر است که گفته می‌شود دولت بایدن آن‌ها را یا از کنگره پنهان کرده، یا با تاخیر‌ی قابل‌توجه از آن‌ها با قانون‌گذاران سخن گفته است.

در بخش دیگری از این قطعنامه، جمهوری‌خواهان از جو بایدن خواسته‌اند که مطابق با قانون بازنگری در توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۵ (برجام)، تمامی قراردادهای امضا شده با ایران را در اختیار کنگره قرار دهد، چراکه بر اساس این قانون، قانون‌گذاران اجازه وتو کردن هرگونه معامله آتی با تهران را دارند.

منتقدان پیش‌از این بارها از روشی که گفته می‌شود دولت بایدن برای پنهان کردن دامنه امتیازات آمریکا به جمهوری اسلامی ایران پیش گرفته است، انتقاد کرده بودند و از آن به‌عنوان «تاکتیکی غیرقانونی» یاد می‌کنند.

نمایندگان جمهوری‌خواه در این قطعنامه خاطرنشان کرده‌اند که «آزاد کردن منابع مالی تهران، به جمهوری اسلامی ایران امکان می‌دهد تا برنامه‌های غیرقانونی هسته‌ای و موشک‌های بالیستیک و تامین مالی تروریسم را تقویت کند».

نمایندگان جمهوری‌خواه در قطعنامه خود تاکید کرده‌اند که «استفاده از تخفیف تحریم‌ها را به‌عنوان سازوکاری برای باج‌دهی نمی‌پذیرد».

به نظر می‌رسد جمهوری‌خواهان از دیپلماسی دولت بایدن با تهران به ستوه آمده‌اند. به باور آن‌ها، رویکرد بایدن در کاهش بی‌سروصدای تحریم‌های نفتی علیه ایران موجب شده است صادرات نفت خام جمهوری اسلامی به بالاترین میزان خود در پنج سال گذشته برسد و بیش از ۴۴ میلیارد دلار درآمد به همراه داشته باشد.

گمان می‌رود این قطعنامه که به ابتکار نزدیک به ۳۰ نماینده جمهوری‌خواه تهیه شده است، حمایت بیشتری را در بین هم‌حزبی‌ها جلب کند. هم‌زمان، با طرح گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر این‌که ایالات متحده ممکن است سه میلیارد دلار سرمایه‌های بلوکه‌شده ایران در ژاپن را آزاد کند، جمهوری‌خواهان با این قطعنامه به‌دنبال آن‌اند تا مانع گفتگوهای بیشتر دولت بایدن با تهران شوند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۳