قاچاق دلار به ایران و دور زدن تحریم‌ها مانع دستیابی عراق به یک میلیارد دلار پول نقد شد

به گزارش رویترز به نقل از یک مقام ارشد بانک مرکزی عراق، بغداد از اول ژانویه ۲۰۲۴، به‌منظور جلوگیری از سو‌ءاستفاده از ذخایر ارزی خود در جرایم مالی و دور زدن تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران، هرگونه برداشت و تراکنش دلاری را ممنوع می‌کند. همزمان روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارشی اختصاصی از مخالفت آمریکا با درخواست عراق مبنی بر انتقال یک‌ میلیارد دلاری پول نقد به این کشور خبر داد که باز هم جمهوری اسلامی ایران یکی از دلایل آن بوده است. براساس این گزارش، عراق خواستار دریافت یک میلیارد دلار نقد از محل درآمد‌های نفتی این کشور در فدرال رزرو نیویورک است اما واشینگتن به دلیل تضاد این درخواست با تلاش‌های ایالات متحده برای مهار استفاده بغداد از دلار نقد و مقابله با قاچاق دلار به ایران با آن مخالفت کرده است.

مازن احمد، مدیرکل سرمایه‌گذاری و حواله‌های بانکی بانک مرکزی عراق گفت که این اقدام با هدف جلوگیری از استفاده غیرقانونی از حدود ۵۰ درصد ۱۰ میلیارد دلاری است که بانک مرکزی عراق از محل درآمد‌های نفتی این کشور در بانک فدرال رزرو نیویورک آمریکا به صورت سالانه دریافت می‌کند. عراق در گذشته بستری برای تنظیم انتقال‌های بانکی به وجود آورده بود.

ایران و سوریه که هر دو تحت تحریم ایالات متحده‌اند پیش‌تر با طراحی معاملات جعلی از این انتقال‌های مالی برای دور زدن تحریم‌های ایالات متحده استفاده می‌کردند. همچنین، مقامات آمریکایی می‌گویند اسکناس‌های دلار در عراق به منبع پرسودی برای شبه نظامیان قدرتمند و سیاستمداران فاسد و انتقال غیرقانونی دلار به ایران تبدیل شده است. آن‌ها مدعی وجود شواهد محکمی‌اند که نشان می‌دهد برای سال‌ها مقداری از دلارهای نقدی که به عراق رفته است به صورت قاچاق و نقدی وارد ایران، ترکیه، لبنان، سوریه و اردن شده است.
عراق به شدت برای دست‌یابی به درآمد‌های نفتی و منابع مالی خود به واشنگتن وابسته‌ است. مجموع ذخایر دلاری عراق در فدرال رزرو نیویورک بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار است که به طور عمده از فروش نفت عراق به دست آمده است.

در عین حال دولت کنونی این کشور که مورد حمایت احزاب و جناح‌های مسلح نزدیک به ایران است، در تلاش است که تهران را از خود دور نکند و احزاب و گروه‌های مسلح را که منافع و سرمایه‌های گسترده‌ای در اقتصاد این کشور دارند را خشمگین نکند. با این حال بسیاری از بانک‌های عراق در حال حاضر با کمبود دلار مواجه‌اند.این بانک‌ها همچنین در ماه‌های گذشته برداشت‌های نقدی دلار خود را محدود کرده‌اند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۶ اکتبر ۲۰۲۳