افزایش زن‌کُشی در ایران؛ قتل «۸ زن» در دو هفته

پایه اخبار منتشره، از ابتدای مهرماه تاکنون، دست‌کم «۸ زن» با انگیزه‌های مختلف در شهرهای مشهد، سردشت، خوی، اهواز، شیراز و محلات «به قتل رسیده‌اند.»

به نوشته روزنامه «اعتماد» چاپ تهران در شماره امروز شنبه پانزدهم مهرماه، این آمار در عرض دو هفته «رقم کمی نیست» و نشان می‌دهد به‌طور میانگین «یک روز در میان، یک زن و دختر به قتل رسیده‌اند.»

بررسی‌های مقالات دانشگاهی و پایان نامه‌ها نیز خبر از آن می‌دهد که «سالانه بین ۳۷۵ تا ۴۵۰ مورد» قتل‌های مشابه در ایران رخ می‌دهد که این نوع قتل‌ها بیشتر در استان‌هایی بوده‌اند که «بافت سنتی» آمار بالاتری دارد.

آمار و اخبار زن‌کشی و دخترکشی در ادبیات حکومتی ایران اغلب با کلماتی همچون «قتل ناموسی» یا «اختلافات خانوادگی» می‌آید تا اندکی از بار هولناک فجایع و کم‌کاری عامدانه بخش‌های مختلف حکومت، از جمله نواقص قانونی، در جلوگیری از بروز آنها، بکاهد.

سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو» سوم مهرماه در گزارشی اعلام کرد که در شش ماهه نخست سال جاری دست‌کم ۵۲ مورد «زن‌کشی» در ایران ثبت شده که «۲۹ درصد» آن در تهران بوده است.

این گزارش تاکید داشت که دست‌کم «۲۸ زن» توسط همسران و ۴ مورد توسط «پارتنر» یا نامزد، ٣ مورد توسط همسر سابق، ۸ مورد توسط پدر و ۶ مورد نیز به دست برادران خود به قتل رسیده‌اند.

هر چند مرجان کی‌پور، مدیر وب‌سایت «استاپ‌ فمساید ایران» که موارد زن‌کشی در ایران را ثبت می‌کند، با زیر سوال بردن آمار رسمی اعلام شده در رسانه‌های ایران، به «صدای آمریکا» گفته است: در این آمارها، نام مهسا امینی، و همچنین سایر زنانی که تحت «فشارهای غیرعادی جمهوری اسلامی» جانشان را از دست داده‌اند، نیامده است.

در این حال، روزنامه «شرق» چاپ تهران چهاردهم تیرماه در گزارشی با استناد به «آمار رسمی» اعلام کرده بود از خرداد ۱۴۰۰ تا پایان خرداد ۱۴۰۲ دست‌کم «۱۶۵ زن» در ایران به دست «یکی از مردان خانواده خود» کشته شده‌اند که ۴۱ مورد آن در حوالی پایتخت بوده است.

بر این اساس، بر پایه «آمار رسمی» و اخبار منتشره در رسانه‌های داخلی، شیب آماری زن‌کشی در ایران که طی دو سال، هر چهار روز یک قتل بوده، در دو هفته اخیر به یک روز در میان رسیده است.

در موردی تازه، در شماره امروز روزنامه «ایران» به نقل مهدی کلامی مقدم، دادستان عمومی و انقلاب دامغان نیز خبری منتشر شده که حکایت از یک مورد دیگر از زن کشی در دامغان دارد.

به گفته این مقام قضایی: «پنجشنبه گذشته در پی کشف جسد زنی ۲۸ ساله در زیر دهانه پلی در معبر دامغان به چشمه‌ علی» پس از چند ساعت مشخص شد «مقتول به خاطر اختلاف خانوادگی با همسرش توسط وی از طریق وارد کردن ضربه به سر با جسم سخت به قتل رسیده و جسدش توسط قاتل به زیر دهانه پلی در محور دامغان به چشمه علی منتقل شده است که بلافاصله مرد جوان دستگیر شد.»

محمدحسین آقاسی، وکیل و حقوقدان در این ارتباط، به «صدای آمریکا» گفته است: در حکومت گذشته (حکومت پهلوی) با زن‌کشی «به مثابه قتل» برخورد می‌شد اما حالا (در حکومت جمهوری اسلامی) پدر «ولی دختر» است.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۷ اکتبر ۲۰۲۳